Kan een persoon die het klinefelter syndroom heeft ook ervoor kiezen om vrouw te zijn/worden?

Ik las een stuk in de krant over het Klinefelter syndroom dat men standaar er vanuit wordt gegaan dat ze man zijn en kinderen die deze syndroom hebben worden behandeld met testosteron. Volgens internet is het Klinefelter syndroom een intersexe aangelegenheid dus zo’n persoon is man en vrouw. Kan men iemand die dit syndroom heeft er ook voor kiezen om als vrouw door het leven te gaan.?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (2)

Het klinefelter syndroom komt alleen voor bij jongens en mannen. Het is niet zo dat zij half vrouw / half man zijn. Het zijn uiterlijk gewone jongens. Het is dan ook logisch om (in eerste instantie) de mannelijke hormoonhuishouding te stimuleren.

Het kan natuurlijk voorkomen dat een jongen klinefelter heeft EN ook genderdysforie. In dat geval zal behandeling op maat nodig zijn. Maar ook bij mensen zonder klinefelter met genderdysforie is altijd maatwerk van belang. Klinefelter komt ook voor in verschillende vormen, dus ook bij mannen met klinefelter en zonder genderdysforie is het uiteindelijk maatwerk om een goede behandeling te bepalen.
3 jaar geleden
In jouw begeleidende tekst geef je aan: "Volgens internet is het Klinefelter syndroom een intersexe aangelegenheid", maar het ligt wel veel ingewikkelder dan hier wordt verondersteld.
Meestal heeft een man met Klinefelter één extra X chromosoom (X-chromosoom is vrouwelijk geslachtschromosoom), XXY dus. Maar er zijn ook andere vormen, vaak met ernstiger gevolgen. Dat betekent, dat in ontwikkeling en hormoonhuishouding veel vrouwelijke eigenschappen de overhand (kunnen) hebben. De uiterlijke kenmerken hoven dus helemaal geen reden te zijn om VROUW te willen zijn. Als een jongen met klinefelter zich wil laten transformeren naar vrouw spelen meestal nog andere afwijkingen een rol.
Er zijn veel "afwijkingen" in de ontwikkeling van embryo's als het om de geslachtsbepaling gaat. Zo kennen we ook de kween en de hermafrodiet de uiterlijke kenmerken hebben van man én vrouw en veel tussenvormen.
Het erkennen en accepteren van de genderneutraliteit stoelt op alle uiterlijke afwijkende kenmerken (als je mannetje/vrouwtje als standaard neemt), maar ook op de gevoelens van de mensen die misschien alleen maar het gevolg zijn van een andere hormoonhuishouding.