Waarom hebben sommige mensen het sneller koud dan anderen? (zoek een natuurkundig/biologie antwoord)?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (3)

Een deelantwoord: vrouwen hebben het over het algemeen sneller koud dan mannen omdat vrouwen relatief meer huid hebben dan mannen door hun grotere (natuurlijke) borstomvang en heupen. Via de huid wordt lichaamswarmte afgestaan aan de omgeving.
Antoni
4 jaar geleden
Het lichaam heeft een eigen thermostaat die alles wat met de temperatuur te maken heeft regelt: de hypothalamus. De hypothalamus is dat deel van je hersenen waarin veel functies van het zenuwstelsel en van het hormonale stelsel worden geregeld.
Bij een lichaamstemperatuur van ongeveer 37 ̊C verlopen bij de mens de biochemische stofwisselingsprocessen optimaal. Zoals bij alle warmbloedige dieren zal ook het menselijk lichaam er dus alles aan doen om de temperatuur binnen een bepaald minimum- en maximumbereik te houden. De lichaamstemperatuur is gewoonlijk hoger dan de omgevingstemperatuur en vrijwel constant, ofwel schommelend tussen 36,5 ̊C en 37,5 ̊C. Twee factoren spelen een grote rol om de temperatuur stabiel te houden:
1.De fysieke warmteproductie dient gelijk te zijn aan de warmteafgifte.
2.De warmte zal over het hele lichaam verdeeld moeten worden. De bloedsomloop staat daar mede garant voor.
De hypothalamus regelt niet alleen de tempratuur, maar wordt ook gestuurd door de stofwisseling (o.a. suikerverbranding). Alles wordt uiteindelijk ook gestuurd door de hormonen. Dat is b.v. de reden dat veel vrouwen het eerder koud hebben dan mannen (gewoon een andere hormoonhuishouding). Behalve de hormonen speelt de bloedsomloop een belangrijke rol. Mensen met hartproblemen of een te hoge of lage bloeddruk hebben het vaak koud of in ieder geval vaak koude handen en voeten.
Eigenlijk is het een heel complex verhaal, maar zo zitten we nu eenmaal in elkaar.
In de infraroodafbeelding is te zien, dat we niet overal even warm zijn. De hersenen moeten vooral op temperatuur zijn.
Daarvoor hebben we ook haren op het hoofd.
Toegevoegd op 19 maart 2020 21:43: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Dit antwoord is niet speciaal fout, maar een beetje bezijden het punt. Het vertelt wel alles over temperatuur regulatie, maar niet waarom mensen het koud hebben.
Je hebt het koud als je lichaam onvoldoende energie verbrandt. Je lichaam reageert op een lage temperatuur door enerzijds doorbloeding van de huid etc te beperken (minder energie verlies), en tegelijk door extra thermogenese in de lever, waarbij de lever suiker en vet verbrandt. Die thermogenese is deels hormonaal gestuurd (daarom hebben mensen met trage schildklier het koud; schildklierhormoon stimuleert thermogenese), en deels door aanbod aan voedsel: Een echt of vermeend tekort aan voedsel/energie wordt door het lichaam vertaalt in lagere thermogenese. daarom hebben mensen die afvallen het vaak koud. Er zijn redenen om te denken dat suiker eten thermogenese remt, terwijl vet eten thermogenese stimuleert.
tinus1969