Hoe bewaar ik een dood dier tijdelijk zonder dat het lichaam aangetast wordt?

We zijn aan het verhuizen en nu ineens drukt mijn vader me een aantal half ontdooide huisdieren in de handen die ik wilde preserveren..
Ze mogen blijkbaar niet meer in de vriezer en daar komt hij nu ineens mee.
Hoe bewaar ik deze nu?
Goed afsluiten lijkt me handig.
(het gaat om een kleine python, een soort meerval en een kameleon)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Antwoorden (2)

Het enige wat je kan doen is bij een goede vishandelaar vragen om enkele emmers ijsklonten (de vishandelaar gebruikt die zelf om zijn vis de hele dag vers te houden). Leg de vishandelaar ook uit waar je het voor nodig hebt; kan je naderhand misschien nog iets bijhalen. Je moet de kadavers goed onder het ijs bewaren. Ze blijven dan zeker een dag of vier goed (eventueel het ijs af en toe bijvullen). Probeer wel om de bak waarin je alle bewaart goed te isoleren met enkele lagen bubbelfolie. Leg deze bubbelfolie IN de bak; blijft ie beter zitten. Ook de bovenkant afdekken met bubbelfolie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Je vertraagt het ook door in stikstof te leggen. Is wat moeilijker om aan te komen maar zeker niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis
Als je in stikstof wilt leggen betekent dat vloeibare stikstof (192 graden onder nul).
Je hebt daarvoor een Dewarvat nodig. Een klein vat. van 2,5 liter kost al € 270,-. Bovendien moet je dan aan vloeibare stikstof komen. Dat is voor en amateur bijna onmogelijk. Als je vloeibare stikstof hebt moet je ermee kunnen werken anders is het levensgevaarlijk.
Als je bedoelt de zaak onder normaal stikstofgas zetten moet je toch een gasfles met stikstof kopen. Bovendien zullen bij een normale temperatuur onder stikstofgas de anaerobe bacteriën het rottingsproces gewoon doorzetten en de boel stinkt daarna de tent uit.
Thecis
4 jaar geleden
@Elder161.
In stikstof leggen kan inderdaad ook gasvormig zijn. Aan vloeibare stikstof zitten inderdaad nadelen. Dus ik doelde inderdaad op gasvormig stikstof.
Je houdt de rotting inderdaad niet tegen (doe je met ijs ook niet) en daarbij weten we niet hoe lang de vraagsteller de kadavers goed wil / moet houden. Daarom gaf ik ook aan dat je met stikstof de boel vertraagt. Niet dat je het goed houdt. Bovendien weten we de achtergrond van de vraagsteller niet. Voor hetzelfde geld kan diegene wel heel gemakkelijk aan stikstof komen maar had diegene niet aan die mogelijkheid gedacht. Daarom ter aanvulling.
Soms moet je denken in mogelijkheden ipv beperkingen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis
De koeling met ijs blijft nog steeds de beste optie. Nul graden remt nog steeds veel beter dan anaerobe omstandigheden. Ik geef ook aan, dat het voor enkele dagen een oplossing kan zijn. (Denk ook maar eens aan het opbaren van overledenen met een uitgebreid koelsysteem onder het lichaam; houden ze soms een week vol).
Thecis
4 jaar geleden
@Elder161
Ik heb niet gezegd of aangegeven dat ijs niet de beste optie is. Ik gaf aan als aanvulling dat je ook het kadaver in stikstof kan leggen. Dat het minder goed werkt is absoluut waar, maar we weten niet welke mogelijkheden de vraagsteller tot zijn beschikking heeft. Nergens val ik je antwoord aan, maar geef slechts een aanvulling. Mocht dit niet gewaardeerd worden, hoor ik dat graag terug zodat ik er in de toekomst rekening mee kan houden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb ze in de schuur gelegd met een aantal coolpacks, hopelijk werkt dit en kan ik ze morgen bij iemand in de vriezer leggen. Bedankt voor de reacties!
Wij hadden vroeger een kat terwijl mijn vader in Japan was. Hij overleed en mijn vader wou erbij zijn dus we hebben hem in een luchtdichte zak gedaan en de vriezer in. Na meer dan een week was hij volledig intact.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HR2
Vraagsteller heeft geen vriezer meer tot zijn beschikking.