Zijn pygmeeën een apart ras?

Ik weet dat de wetenschap het bestaan van rassen ontkent, maar toch....

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Antwoorden (2)

NEEN, de Pygmeeën kan je niet een apart ras noemen.
De naam pygmeeën is de benaming voor leden van een volk waarvan de volwassen mannen gemiddeld niet langer worden dan 150 cm of minder dan 155 cm. In de praktijk wordt het begrip vaak gebruikt voor dergelijke volken die in Afrika leven, maar ook in Azië en Zuid-Amerika wonen dergelijke volken. Sommige volken van kleine mensen hebben DNA-verwantschap met grotere zwarte volken.
In Azië wonen geïsoleerde groepen zwarten, ook Negrito's of pygmeeën genoemd, die ook kleiner zijn dan de andere bevolkingsgroepen en eruitzien als pygmeeën. Dit zijn de Aeta op de Filipijnen, de Semang in Maleisië en de inwoners van de Andaman-eilanden (India). Door DNA-onderzoek is vastgesteld dat deze pygmee-achtige volken niet nauw verwant zijn aan de Afrikaanse pygmeeën, die toch nauwer verwant blijken te zijn aan de andere zwarte Afrikanen. Een theorie is dat het hier gaat om convergente evolutie, die vermoedelijk samenhangt met het feit dat een kleine gestalte gunstig is voor het overleven in een dicht tropisch regenwoud.
Toegevoegd op 14 januari 2020 18:27: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In het algemeen vinden biologen etc het niet zinvol mensen in rassen onder te verdelen; een onderverdeling in etniciteit (een herkenbare subgroep met gezamenlijke uiterlijke, taalkundige en culturele eigenschappen) is bruikbaarder.
Als je uitgaat van het bestaan van rassen, dan zijn Afrikaanse Pygmeeën inderdaad een apart ras. Een dergelijke indeling past in een indeling van mensen in vijf rassen (blank/Kaukasisch; Aziatisch; Pygmeeen; Khoisan, zwart/Bantoe): Jared Diamond heeft deze indeling bv gebruikt in 'Guns Germs and Steel'.
Afrikaanse Pygmeeën zijn genetisch te herkennen (zgn haplogroep L1) op basis waarvan geschat is dat ze ca 130.000 jaar geleden als aparte groep (ras of etniciteit) zijn ontstaan.
tinus1969