Is er een verklaring voor de buideldieren in Australië, Nieuw-Guinea en oostelijk Indonesië?

De Virginiaanse opossum is de enige buidelrat die voorkomt in Noord-Amerika. Verder komen alle buideldieren in 340 soorten voor in Australië, Tasmanië, Nieuw-Guinea en Indonesië (Oceanië). Is daar een wetenschappelijke verklaring voor?
NB: De Nieuw-Zeelandse buidelrat (possum of voskoesoe) is een plaag die vanuit Australië is ingevoerd.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Ze zijn wel elders geweest, maar daar inmiddels uitgestorven.
De voorouders van de buideldieren en placentale zoogdieren splitsten zich waarschijnlijk van elkaar af in het Jura.
Het oudst bekende fossiel komt echter uit het Krijt. Sinodelphys szalayi leefde 125 miljoen jaar geleden in de huidige Chinese provincie Liaoning. Mogelijk hebben de voorouders van de buideldieren zich vanuit Eurazië verspreid naar Noord-Amerika. De oudst bekende Noord-Amerikaanse buideldierachtige, Kokopellia juddi, leefde ongeveer 100 miljoen jaar geleden in Utah. Het Krijt van Noord-Amerika laat een grote soortenrijkdom aan buideldierachtigen zien, met verscheidene families in het Laat-Krijt. In deze periode ontstonden vermoedelijk ook de eerste echte buideldieren, de buidelratten (Didelphimorphia). De buideldieren stierven in Noord-Amerika uit in het Mioceen, 15 tot 20 miljoen jaar geleden. Een uitzondering vormt de Virginiaanse opossum, die in Noord-Amerika ten noorden van Mexico leeft.
Via landbruggen verspreidden de Noord-Amerikaanse buideldieren zich weer naar andere continenten, Europa en Zuid-Amerika. De Noord-Amerikaanse buideldieren vestigden zich in het Eoceen in Europa en verspreidden zich vervolgens naar Noord-Afrika en Oost-Azië. Alhoewel deze kolonisatie niet leidde tot veel soorten, stierven de buideldieren hier pas uit in het Mioceen Tegenwoordig zijn er geen inheemse buideldieren in Europa, Afrika en het Aziatische vasteland.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vraag me ook af, waarom ze dan juist daar kunnen overleven en wat daar de meerwaarde is van de buidel. Misschien stel ik deze vraag nog eens.
tinus1969
4 jaar geleden
@elder, dat zijn vragen waarop niet altijd een helder antwoord is. Voor een deel geldt 'omdat het zo is gegaan'. Australië had van oudsher weinig placentale zoogdieren, dus was er ruimte voor de buideldieren - het lijkt er op dat placentale zoogdieren gemiddeld toch een voordeel hebben.
SimonV
4 jaar geleden
Interessante vraag. In de loop van het Mioceen werd het steeds kouder, waardoor ze uitstierven in de koudere gebieden.
https://images.theconversation.com/files/108746/original/image-20160120-26096-1h6ymw5.png
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk altijd aan de evolutietheorie, de sterkste en best aangepaste overleeft, het uiteendrijven van de aardschotsen e.d., de organismen die zich toevallig op die arrdschots heeft ontwikkeld enz. (waarom b.v. de kiwi (vogel) alleen in Nieuw Zeeland)

Andere antwoorden (1)

Via landbruggen konden verschillenden soort buideldieren vroeger van Noord naar Zuid Amerika en vice versa, en van Zuid-Amerika (via Antarctica) naar Australië.

De meeste huidige soorten buideldieren wonen in Australië, de rest in Zuid-Amerika. De opossum is het enig overgebleven buideldier in Noord-Amerika. Buideldieren zijn overigens niet in Australië ontstaan, maar mogelijk in China, en via een grote omweg van Noord-Amerika via Zuid-Amerika en Antarctica in Australië terechtgekomen.
tinus1969