De aerosol van lachgas wordt na inhalatie opgenomen in het bloed via de longcirculatie. Daar zorgt lachgas voor een toxisch oxidatieproces van vitamine B12. Daarbij wordt het kobalt-ion in het vitamine B12 molecuul onomkeerbaar geoxideerd en verliest het zijn co-enzymfunctie permanent. Dit leidt tot een tekort van vitamine B12-activiteit op celniveau.
___

Edit: De aerosol van lachgas = Lachgas
Toegevoegd op 11 december 2019 08:14: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een aerosol is een colloïdaal mengsel van stofdeeltjes of vloeistofdruppels in een gas. Lachgas (N2O) is een echt gas en dus geen aerosol. Deze fout staat echter onder jouw link en kan je dus niet worden aangerekend.
Toch een plus, omdat jouw antwoord én de link duidelijk de gevolgen van lachgas aangeven. Zouden alle pubers moeten lezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aerosol
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Het is niet echt een fout, maar niet zo duidelijk omschreven: het lachgas zit in patronen met aerosol.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide#Aerosol_propellant
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Het klinkt eigenwijs, maar lachgas is gewoon een gas, dat onder hoge druk in de capsules wordt geperst. Een gas onder druk is dus geen aerosol (zie andere reactie).
Lachgas wordt toegepast als drijfgas in spuitroom omdat het vrij goed in vetten oplosbaar is, vooral onder hogere drukken. Bij het uittreden uit de spuitbus komt het gas weer uit de vette slagroom-oplossing en werkt als blaasmiddel. Het wordt dan aangeduid met E942.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Distikstofmonoxide#Drijfgassen_en_voedingsmiddelen
SimonV
4 jaar geleden
Je hebt gelijk. Vreemd dat een chemicus zo'n fout maakt. Fout gecorrigeerd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Had al het vermoeden dat jij OOK chemicus was.