Mieren bouwen geavanceerde burchten en ventilatieschachten. Vanwaar komt hun kennis zonder hersenen?

Zoals bovenstaande vraag zijn er velen welke doen vermoeden dat er een collectief bewustzijn is waaruit dieren instinctief hun weg bepalen. Of is er een betere verklaring?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
LeonardN
4 jaar geleden
"Vanwaar komt hun kennis zonder hersenen?"
Mieren hebben hersenen... dus daar zit sowieso al een deel van de verklaring...
Antoni
4 jaar geleden
Instinct kan ook bestaan zonder een collectief bewustzijn. Jouw boude redenering daarover volg ik dus ook niet.
LeonardN
4 jaar geleden
Ook is waarschijnlijk het begrip "kennis" niet op zijn plaats.
Het is niet zo dat een mier je uit kan leggen wat zijn plan is.
Het is beter te zien als een set instructies.
Denk aan een robot of een stukje software.
Als deze situatie zich voordoet>doe ik dit
Als zus-en-zo situatie zich voordoet>doe ik dat

Antwoorden (2)

Mieren hebben wel hersenen. Ze bevatten 250.000 hersencellen.

"Mieren ontwikkelen een groter brein als ze in een kolonie leven waarin ze zich moeten specialiseren in bepaalde taken. Dat blijkt uit een nieuwe studie."
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.nu.nl/wetenschap/3968696/mieren-ontwikkelen-groter-brein-gespecialiseerd-werk.html
Het complexe sociale gedrag van de mieren wordt geregeld door chemische signalen welke worden afgegeven met feromonen. Ze hebben echter wel degelijk hersenen om hum lijf te besturen en op signalen te reageren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik heb de vraag wat te snel gesteld blijkbaar, want inderdaad hersenen hebben mieren wel, dat had ik snel zelf kunnen vinden, was een verkeerde woordkeuze. Mijn vraag moest dus eigenlijk eerder zijn, hoe kunnen de mieren "weten" wat ze moeten doen, hoe kunnen datgene bouwen wat ze bouwen. Op basis van chemische signalen afgegeven met feromonen, goed, maar daar zit toch niet de instructie in verwerkt om te bouwen wat ze bouwen, en zo wel, die informatie ligt dan toch ergens vast als het ware, het is niet zo dat we zomaar wat doen, ze doen het precies goed en in de tijd wellicht ook steeds beter, aangepast op bepaalde omstandigheden of anticiperende op zaken die minder goed bleken te werken. Elke nieuwe generatie doet weer verder met datgene wat de vorige ook zo deed.....in die hoek zit meer mijn vraag, waar ligt de opgedane kennis vast, puur in het dna, collectief bewustzijn, name it..
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Morpheus
Termieten (ook mieren) zijn blind en doof: zij gebruiken hun smaak- en reukzintuigen als communicatiemiddel. De overdracht van informatie gebeurt door middel van feromonen, stoffen die de termieten zelf afscheiden. Zo geven pasgelegde eieren bijvoorbeeld een chemische opdracht aan de werktermieten die hen vertelt dat ze naar de broedkamer gebracht moeten worden. Zelfs de samenstelling van de termietenbevolking wordt door feromonen geregeld. Als er bijvoorbeeld te veel soldaten in het nest zijn, zorgt de overmaat aan soldaten-feromoon ervoor dat de werkers de soldaten te lijf gaan en het overschot verslinden.
De mierenmaatschappij is echter niet de enige sociale organisatie waarin we overeenkomsten vinden met ons eigen gedrag. Prairiehonden bijvoorbeeld 'spreken' met elkaar in een rudimentaire maar wel doelmatige taal van kreten. De mierencommunicatie zit blijkbaar in de feromonen. Een communicatie die wij als mens interpreteren zit dus in hun DNA.