Waarom krijg je dorst als je (veel) zout eet? En wat als je geen gehoor geeft aan die dorst?

Zou het dan potentieel schadelijk zijn als je geen gehoor geeft aan die dorst? Met andere woorden is deze dorst het een zinvol signaal van je lichaam, of kan je zonder problemen dit signaal negeren, als de enige reden dat je dorst hebt, het zoute eten is?

4 jaar geleden
in: Biologie
9.3K

Antwoorden (3)

Dorst is een normaal verschijnsel als het lichaam behoefte heeft aan vocht. Als aan die behoefte niet wordt voldaan, bestaat de kans dat het lichaam uitdroogt. Zodra het een beetje die kant opgaat, wordt dit door de hersenen gesignaleerd en ontstaat het waarschuwende dorstgevoel.
Dit waarschuwingsteken is dan ook een heel normaal verschijnsel in situaties dat het lichaam veel vocht kwijtraakt, zoals bij transpiratie als gevolg van een koortsende ziekte, zware inspanning of een warme omgeving
Royaal uitschieten met het zoutvaatje kan voor uitdroging zorgen. En als je uitgedroogd bent, kan dat je vermogen om helder na te denken negatief beïnvloeden.
Een hoge bloeddruk is een duidelijk teken dat je voor een langere periode te veel zout binnenkrijgt. Maar dat is niet het enige nadeel dat aan een natriumrijk eetpatroon kleeft.
Wat blijkt? Je kunt je zelfs al na een paar zoute maaltijden raar voelen. Aan deze kortetermijnsymptomen kun je merken dat je bent uitgeschoten met het zoutvaatje.
1. Je ringen zitten te strak
Je bent niet aangekomen, dus waarom lijkt het alsof je ringen ineens twee maten te klein zijn? De kans is groot dat je handen en vingers zijn opgezwollen door het vasthouden van vocht, dat weer een gevolg kan zijn van een te grote zoutinname.
2. Je mond is droog
Heb je het gevoel dat je net een stel watjes hebt gegeten? Na het eten van zoutrijk voedsel voelt je lichaam dat je zout-water balans niet in orde is. Als gevolg hiervan sturen je hersenen dorstsignalen om ervoor te zorgen dat je meteen begint te drinken.
3. Je moet vaak plassen
Het drinken van te veel water is niet de enige reden waarom je non-stop moet plassen. Ook het eten van te veel zout kan dat effect hebben. Wanneer je natriumrijk eten verslindt, draaien je nieren overuren om het overschot aan zout te verwerken. Hierdoor moet je uiteindelijk meer dan normaal plassen.
4. Je hoofd bonkt
Je denkt misschien niet direct dat de zoute chips die je net hebt gegeten iets te maken kan hebben met een kloppende hoofdpijn. Maar onderzoek doet anders vermoeden: van de volwassenen die 3,5 gram zout per dag aten, had bijna een derde meer hoofdpijn dan degenen die die slechts 1,5 gram zout per dag binnenkregen.
5. Je bent warrig
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik geef geen min.
Waarom? Het antwoord klopt, maar beantwoordt niet de uitgesproken vraag.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 Ik drink op een dag evenveel vocht. De ene dag eet ik zout, de andere dag niet. De dag met zout eten heb ik dorst, terwijl ik precies evenveel vocht heb gedronken als de dag zonder zout eten. Dus waarom heeft mijn lichaam dan volgens jou behoefte aan water als ik zout eet? Je bevestigt enkel de stelling dat ik dorst krijg, je legt niet zozeer uit waarom dat dan zo is.
Dat komt omdat zout vocht opneemt meestal als je veel zout eet heb je ook vocht in je lichaam wat je extra kilo’s geeft
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Onze nieren zorgen ervoor dat de hoeveelheid water en zouten in ons bloed nagenoeg gelijk blijven. Natuurlijk is het niet zo simpel. Een heel systeem in het lichaam bepaalt of er zouten en water het lichaam uit moeten of juist behouden moeten blijven. Onze nieren zijn de belangrijkste organen die dit regelen (andere organen doen ook mee, maar zijn minder 'belangrijk'. Wel zeer belangrijk in dit proces zijn de hersenen. De hersenen ontvangen en sturen heel veel signalen om dit systeem goed te besturen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het hormoon ADH (anti-diuretisch hormoon) dat er voor zorgt dat de nieren minder water uitscheiden.

Stel ik eet een biefstuk dat ik flink bestrooid heb met zout.
Wat gebeurt er dan?
Het regelsysteem merkt dat er teveel zouten in het lichaam komen (concentratie per liter). Dit wekt in de hersenen een signaal op: dorst.
Door de dorst ga je meer drinken waardoor er meer water in het lichaam komt. Hierdoor daalt de hoeveelheid zouten weer. (Eigenlijk wordt het mengsel weer zodat de zouten en het water in het bloed weer gelijk zijn, weer in balans zijn, goede concentratie). De dorst verdwijnt.

Door het drinken is er extra water in het lichaam gekomen. Dit merkt het systeem ook.
Nu krijgen de nieren een signaal van de hersenen om dat te herstellen. De nieren verwijderen het overtollige water dmv urine. Nu is de concentratie weer in balans en het peil goed.

De nieren scheiden per 24 uur ongeveer 1,5 liter water (met oa zouten) uit.
Drink je een dag minder of meer (door zout eten), is 0,5 tot 3,0 liter ook normaal.

Natuurlijk kan het ook andersom.
Je neemt niet meer zout, maar je drinkt enorm veel op een feest (bv bier).
Het systeem zorgt dan dat vooral het peil weer op peil moet komen: veel plassen, met nauwelijks zouten. De urine kan dan net water lijken.

Terug naar het zout eten.
In het antwoord staat waarom je dorst krijgt en wat er gebeurt: reguleren zouten.
Nou stel dat je na een zoute maaltijd dorst hebt, dit negeert en naar bed gaat. Vervolgens slaap je 8 uren.
Wat gebeurt dan? Niks.
Je staat waarschijnlijk op met een droge mond (dorst), want het systeem wil weer naar de juiste concentratie.
Indien je dan de ochtend plas doet, zie je hele donkere urine, omdat de concentratie teveel zouten bevatte.

Hoop dat het in eenvoudige taal is uitgelegd.
https://www.nieren.nl/bibliotheek/5-wat-doen-de-nieren/19-nieren-zorgen-voor-de-juiste-hoeveelheid-water-en-zouten
Toegevoegd op 03 september 2019 12:21: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simonsdochter
De urine is dan donker, omdat je minder water kunt afscheiden, juist omdat dit wordt vastgehouden. De kleur van de urine is vooral afkomstig van de bilirubine en andere afbraakproducten. Weinig water betekent een donkerder kleur door de hogere concentraties kleurstoffen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Elder, ik heb het puur gehouden bij water, zouten, nieren, bloed, hersenen om het antwoord zo makkelijk mogelijk uit te leggen. Dan ga ik bewust geen andere factoren erbij halen om het antwoord duidelijk te houden. Ik geef ook aan dat het een ingenieus systeem is, waar ik een onderdeel uithaal.
Ik weet niet of jij me nu de min toebedeelt, omdat ik natrium als enige afvalstof aanhaal, omdat de vraag daar over ging.
Dat hoor ik graag, zet er gerust dan min bij.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Min is niet van mij!
LeonardN
4 jaar geleden
+plus Oh, ik dacht ook dat je bedoelde dat de urine donkerder was door dat de concentratie van zouten in die ochtendurine hoog is. Begrijp ik dan ook die zin verkeerd, en moet ik "concentratie" lezen als de concentratie van water en zout dat zich nog in het lichaam bevond? Ik denk niet dat elder161 wil dat je iets meer zegt over afvalstoffen, maar dat je in zijn ogen een principe onjuist uit probeert te leggen. (wellicht lezen we, elder en ik, het allebei verkeerd)
Door zijn reactie snap ik iig nu wel wat jij bedoelt. (hoop ik)
Laten we het testen of ik het snap: Zouden jullie beiden deze zin als waar zien? Indien je dan de ochtend plas doet, zie je hele donkere urine, omdat het zout in je lichaam water vasthoudt en er daardoor dus minder water in de urine zit.
(hierbij zeg ik dus niks over de afvalstoffen, en aangezien urine ook een concentratie is, was het niet direct duidelijk waarop concentratie sloeg, concentratie water/zout lichaam of concentratie water/zout urine)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Elder, je kunt het maar beter erbij zetten, want de aannames zijn hier te erg.
Dus bijvoorbeeld een aanvulling op het antwoord of iets dergelijks.
De concentratie van de urine is niet alleen maar water met zouten. Maar omdat jouw vraag daarover gaat, heb ik het gehouden bij water en zouten.
Net als ontlasting, voert urine veel meer afvalstoffen af uit het lichaam.
Dan moet je hier echt pagina's vol gaan schrijven.
In mijn antwoord is de concentratie bedoeld als puur het in balans houden van water en zouten. Natuurlijk zitten er in de concentratie dus nog legio andere stoffen.
In mijn antwoord geef ik dus aan: Hoe meer water, hoe lichter de urine. Hoe meer zouten en minder water hoe donkerder de urine.
Elder zegt dat juist de andere stoffen die ook in het water zitten meer verantwoordelijk zijn voor de donkere kleur. De stoffen die ik weglaat om het duidelijk te houden en puur bij de vraag te blijven.
Indien je weer terugkeert naar Elder moet je wederom een nieuwe vraag stellen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Namelijk: Waardoor kan teveel zout in het lichaam juist vocht vasthouden?
En ook: Welke afbraakproducten worden er uitgescheiden in onze urine?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eventueel nog: Welke stoffen in onze urine zijn voornamelijk de veroorzaker van de donkere kleur?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kom op Leonard, vragen stellen!
Straks word je nog uroloog, ga je je omscholen ;-)))))))
(Goed en leuk bedoeld)
LeonardN
4 jaar geleden
Ik stel je een vraag. Door de reactie van elder161 weet ik niet meer goed (of wellicht juist wel) hoe ik een zin in je antwoord moet interpreteren. Indien je dan de ochtend plas doet, zie je hele donkere urine, omdat de concentratie teveel zouten bevatte.
A Indien je .... omdat de conc. (in je lichaam) teveel zouten bevatte.
B Indien je .... omdat de conc. (in de urine) teveel zouten bevatte. Hoe mag ik moet je zin interpreteren? Ik las het als B, maar als je A bedoelde is ook nog eens direct de discussie met elder161 opgelost. Heb de vraag ondertussen ook als eigen vraag gesteld: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/668695/ochtendurine-donkerder-eten-zout-eten/ "Hoe meer zouten en minder water hoe donkerder de urine."
Ik krijg toch steeds meer het idee dat de concentratie zout in de urine geen factor is.
Ik begr:
Urine is geel van bilirubine (hoef je niet te zeggen), en wordt donkerder geel door minder water.
Zout in lichaam zorgt voor minder water in urine.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
A en B zijn beide correct, maar je ziet het in de urine, omdat deze dan ook daadwerkelijk teveel zouten bevat.
Dat is idd het gevaarlijke op GV, door een reactie (die klopt), maar afwijkt van de precieze vraag, kan iemand weer op het verkeerde spoor gezet worden, omdat de stof complex is.
Ik zal ook een bron toevoegen: puur op water en zout.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Welke stof dus ook is toegevoegd aan het water (dus ook meer zouten) hoe donkerder de urine.
LeonardN
4 jaar geleden
Zouden we dat kunnen testen door al uitgeplaste urine te nemen (niet al te donker, gewoon normaal van kleur) en daarin zout aan toe te voegen? Of zou dat een onjuiste testmethode zijn?
Keukenzout dus, of NaCl. Ik dacht altijd dat keukenzout in water kleurloos oplost, maar dat kan in een andere concentratie natuurlijk anders zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat weet ik oprecht niet LeonardN. Keukenzout is natuurlijk ook geen uitgescheiden zout door het lichaam.
Jij kunt denken.
Ik weet wel zeker dat de urine dan zeer troebel wordt.
LeonardN
4 jaar geleden
"kan iemand weer op het verkeerde spoor gezet worden" Ik ben wellicht juist door de reactie van elder161 op het juiste spoor gezet als dit kloppend is: 1. Zout in je lichaam zorgt ervoor dat je minder water uitplast
2. Minder water in de urineconcentratie zorgt voor een donkerdere kleur
(3. De kleur van urine wordt voornamelijk veroorzaakt door urobiline (wat afkomstig is van bilirubine) )
(4. De aanwezigheid van (opgelost) zout in de urine zorgt nauwelijks voor een donkerdere kleur)
(Ben je het eens met de bovenstaande 4 stellingen?) Door jouw de stellingen in jouw antwoord ging ik er echter vanuit dat voornamelijk de hogere concentratie zout in de urineconcentratie de donkerdere kleur veroorzaakt, en de lage concentratie aan zout de lichtere kleur.
~Dit dus
1. Zout in je lichaam zorgt ervoor dat je minder water uitplast
2. Minder water in de urineconcentratie zorgt voor een donkerdere kleur
3. De kleur van urine wordt voornamelijk veroorzaakt door concentratie zout in de urine
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Weet je wat ik vind.
In de eerste vraag over urine trek je de conclusie dat veel zout het vocht in het lichaam vermindert.
In de derde vraag krijg je precies uitgelegd wat de invloed van zout op de kleur van de urine is.
In deze vraag krijg je antwoord op oa of je het dorstsignaal kunt negeren, puur beoordeeld op zout, water, nieren, urine, bloed. Ja, je urine is donker door de te hoge zouten en nee dan gebeurt er niks. Dat vervolgens meer processen van invloed zijn door een opmerking die terecht is, laat jou weer verzanden in het afwegen van elk woord.
Gisteren heb ik heel duidelijk aangegeven dat mensen in 2500 tekens proberen en zo goed mogelijk antwoord te geven. Dat veel te maken heeft met interpreteren.
Jij bent nu weer zo aan het doorgaan op het antwoord van iemand, dat je nu dus weer dit antwoord of een zin ernstig in twijfel trekt, terwijl er geen onjuist woord instaat.
Jij impliceert de inhoud weer zo. Ik denk als een van de weinigen wederom op GV.
wordt vervolgd
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn woorden van gisteren zijn dus niet bij jou aangekomen.
Heel jammer, maar het was te verwachten.
Ik bemerk weer weinig gevoel en respect. Het enige wat ik weer bemerk is een strijd.
Dit zegt alles over jou en dat is wat de meesten hier zwaar gaat irriteren.
Kijk eens naar jezelf ipv een zin in allerlei bochten te wringen, omdat iemand het woord (mag ,is prima) bilirubine erbij haalt.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is jammer ik heb juist geprobeerd elke onduidelijkheid op proberen te lossen met een vraag, niet met een stelling. "Ja, je urine is donker door de te hoge zouten"
Mag ik daar mijn twijfels over hebben? Mag ik aannemen dat het voornamelijk urobiline is, en dat het zout in de urine weinig effect heeft op de kleur? "Dat veel te maken heeft met interpreteren."
Juist en daardoor kan ik dus met gemak een antwoord verkeerd interpreteren dus wil ik kijken of ik het juist interpreteer.
En als ik het dan blijkbaar juist interpreteer even toetsen aan de wellicht onjuiste gedachten erover die ik over het onderwerp heb. Hoe moet ik dat dan doen als ik daar geen vragen over mag stellen of uit mag leggen hoe ik het nu begrijp?
Ik ben iemand die zich blijkbaar zonder veel gevoel en respect uitdrukt. Zelfs als ik alles eraan probeer omdat te voorkomen.
Het is dus niet zozeer dat ik niet heb geluisterd, maar dat ik daar toe niet in staat ben.
Thecis
4 jaar geleden
Het toverwoord hier is "concentratie".
Meer zout wil zeggen meer vocht vasthouden waardoor er minder water in de urine zit en deze geconcentreerde wordt.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Door andere vragen die je stelde, twijfel ik of je het begrip concentratie volledig begrijpt. Dat is hier cruciaal. Als dat begrip inderdaad niet volledig door dringt, is het heel moeilijk om de vervolgstappen juist en correct uit te leggen. Hiervoor heeft (denk ik) Simonsdochter het zo simpel mogelijk uit gelegd waardoor het in basis juist is. De concessie die je dan doet, is dat het soms iets verkeerd begrepen wordt. Dat kan liggen aan de beantwoordde of aan de lezer. Voor mij wa s het duidelijk ondanks dat ik wat nuances anders had gezegd. Maar dat is wel precies wat het zijn, nuances. Het is prima uit gelegd voor het niveau hier. Soms kan je ook nog zelf wat opzoeken alvorens verder te vragen. De antwoorden hier moeten de mensen helpen. Dat is niet altijd meteen het op PhD niveau aanpakken.
LeonardN
4 jaar geleden
Het begrip concentratie is me duidelijk. Toen ik het antwoord las dacht ik dit:
A1. Zout in je lichaam zorgt ervoor dat je minder water uitplast
A2. Minder water in de urineconcentratie zorgt voor een donkerdere kleur
A3. De kleur van urine wordt voornamelijk veroorzaakt door de zouten in die urine
(De zouten hebben 2 maal een effect op de kleuring van de urine, ze geven de donkere kleur en ze zorgen voor minder water in de urine waardoor het ook donkerder wordt) Dankzij de reactie van elder161 en doorvragen snap ik nu:
B1. Zout in je lichaam zorgt ervoor dat je minder water uitplast
B2. Minder water in de urineconcentratie zorgt voor een donkerdere kleur
B3. De kleur van urine wordt voornamelijk veroorzaakt door urobiline (wat afkomstig is van bilirubine)
B4. De aanwezigheid van (opgeloste) zouten in de urine zorgt niet/nauwelijks voor een donkerdere kleur
(De zouten hebben maar 1 maal effect op de kleur, het is enkel donkerder doordat het lichaam geconcentreerde urine geeft)
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Wellicht dat je het begrip "concentratie" begrijpt, maar de uitspraak "Minder water in de urineconcentratie " kan niet. Daardoor leidt ik af dat het ware begrip je ontgaat. Verder klopt het dat A3 niet klopt. B4 klopt beter, maar het vervolg (dat het zout maar 1x zorgt voor een donkerder kleur) klopt ook niet. De reden daarvoor staat al bij B4 zoals ik had uitgelegd bij jouw andere vraag. Deze combinaties van opmerking zorgen er voor dat ik oprecht denk dat je het probeert, maar op het moment nog niet goed snapt. Ik zie dit ook bij mijn leerlingen die idd aangeven het te snappen en vervolgens begrippen verkeerd gebruiken en onjuiste conclusies trekken. Dan weet ik dat de het begrip in de basis niet goed is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aan een ieder die de laatste zin niet begrijpt, verkeerd interpreteert, niet geplaatst krijgt in het geheel:
Aangezien ik mijn max al had bereikt aan tekens, ik overal moest inkorten, zal ik de laatste zin hier nogmaals iets langer verwoorden. Het heeft trouwens geen nut het hele antwoord opnieuw te plaatsen, omdat ik dan weer in de andere tekst moet schrappen. Indien je dan de ochtendplas doet, bevat de urine minder vocht/water, waardoor deze geconcentreerder is en daardoor ook meer zouten bevat.
LeonardN
4 jaar geleden
@Thecis Hoezo zorgt zout niet 1x voor een donkerdere kleur? Door meer zout in je lichaam, plas je minder water uit, dus krijg je door zout eten toch een donkerdere kleur urine? (niet dat het zout zelf de kleurstof is, maar de oorzaak van minder water in urine)
Een kleur die op zichzelf voornamelijk veroorzaakt wordt urobiline, maar een kleur die dus donkerder wordt door dat de zouten zorgen voor minder water. "Dan weet ik dat de het begrip in de basis niet goed is." Daarom leg ik dus constant uit wat ik
-denk te lezen
-denk te begrijpen
-denk dat ik zou moeten lezen en wat ik verwarrend vindt (op twee manieren op kan vatten) In plaats van stilletjes aannemen dat wat ik lees onjuist is en dat te minnen. Welke zin uit mijn reacties klopt bijv. niet?