Is knoflookdorst echt?

Na het eten van een knoflookrijk gerecht krijg je meestal dorst. Is deze dorst echt (het lichaam heeft daadwerkelijk een watertekort en laat weten dat dat aangevuld moet worden), of onecht (het lichaam heeft voldoende water maar geeft onterecht aan dat dat niet zo is)?

Cryofiel
4 jaar geleden
in: Biologie
3K
Amadea
4 jaar geleden
Uit wat ik tot nu toe heb gelezen begrijp ik dat alleen rauwe knoflook dorst veroorzaakt. Is de knoflook gebakken of gekookt dan moet het de hoeveelheid zout in of de pittigheid van het gerecht zijn die jou dorst geeft.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik vind de vraag lastig, zelfs wat onhandig gesteld. Neem een camper met een met een schoonwatertank (vol) en een vuilwatertank (leeg). Na 3 dagen watergebruik zit er van de 50 liter schoon water, 40 liter in de vuilwatertank. De overige 10 liter is opgedronken/verspild. Is de vraag van je partner om water te gaan tanken gelegitimeerd(echt), of haal je je schouders op en zeg je "we hebben toch nog 40 liter water!"? Waar je lichaam om vraagt is (denk ik) niet per se "water", maar water welke nog in staat is bepaalde stoffen af te voeren, omdat het water wat nog voldoende aanwezig is verzadigd is. De betere vraag is denk ik:
"Waarom ervaren we dorst, na het eten van knoflook?"
Of die reden dan "echt" is kan je dan zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vind de vraag wel duidelijk:
Heeft je lichaam tekort aan water na het eten van veel knoflook?
Is het sein terecht of onterecht?
De vraag klopt wel degelijk.
Alleen wordt dorst en vochtgebrek niet door iedereen begrepen of verkeerd geïnterpreteerd.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
De vraag is prima gesteld. Maar je zou het kunnen beantwoorden dat heel veel mensen dit ervaren en derhalve dus echt moet zijn. Je kan je antwoord dan uitbreiden met het achterliggende idee. Wat jij wilt. Maak er wat moois van! Overigens ben ik heel benieuwd naar de discussie met je partner wanneer je inderdaad dat antwoord zou geven dat je nog 40L water hebt. Lijkt me best humor om te doen (sterker nog, ik doe dat nog wel eens, mensen vinden het vaak flauw als je hun vragen letterlijk beantwoord ;-)
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, mbt je vergelijking met de watertank van een camper; die loopt wat mank omdat je lichaam geen vergelijkbare opslagtanks heeft 9zeker niet voor schoon water). Overigens denk ik, dat zout en knoflook geen 'echte dorst' (in de zin van een tekort aan water waardoor een tekort aan extracellulair of intracellulair volume ontstaat) veroorzaken. Gezonde nieren zijn in staat om hypertone urine te produceren en er is dus niet of beperkt extra water nodig om extra zout af te voeren.
Het idee dat zout hoge bloeddruk veroorzaakt is grotendeels achterhaald en geldt waarschijnlijk alleen voor mensen waarvan de nieren niet meer goed functioneren. Zie bv https://www.amc.nl/web/nieuws-en-verhalen/verhalen/community/fabels-over-zout.htm
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Tinus, extreem (praat wel over echt extreem) toevoegen van zout aan het lichaam is heel gevaarlijk.
Bepaalde gebruikte therapieën (bestaan) vragen om ziekenhuisopname en continu controleren van bloeddruk, hart en bloedwaarden.
tinus1969
4 jaar geleden
@Simonsdochter; in bepaalde gevallen is extreem veel water drinken ook gevaarlijk. Je lichaam kan goed overweg met zout.
LeonardN
4 jaar geleden
@Cryofiel Beschouw je de dorst die je ervaart van veel zout als echt of onecht?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Tinus, teveel water kan ook heel gevaarlijk zijn.
Extreem veel zout ook hoor. Kun je aan sterven.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
De vraag gaat over knoflook, niet over te veel zout. @Tinus1969
Alles heeft een waarde waarbij het dodelijk kan zijn. Bij water ligt dat uit het hoofd rond de 6 liter. Bij keukenzout rond de 50 theelepels.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis, klopt: 6 liter water in 1 keer achteroverslaan of ongeveer 50 kleine theelepeltjes zout in 1 keer, en het is over.

Antwoorden (2)

In de zin van het woord, is knoflookdorst onecht. Je lichaam heeft plotseling geen gebrek aan water, maar je krijgt wel behoefte om te drinken. Net als na (te) zout eten.
jc54
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Bij zout eten heeft je lichaam juist wel een tekort aan water in mijn ogen. Zo heb ik het begrepen:
Water kan maar een bepaalde hoeveelheid zout bevatten, als je lichaam meer zout binnenkrijgt dan het in je lichaam aanwezige water kan opnemen, zal je lichaam een signaal geven dat je meer water moet drinken, dat signaal noemen we dorst en is niet "onecht", of een foutje van het lichaam. Of dat hetzelfde effect is als bij knoflook weet ik niet, maar dat zou goed kunnen. Maar dan is het dus in mijn optiek juist een waardevol en echt signaal.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zout trekt vocht aan.
Teveel zout houdt juist vocht vast.
Als je zout eet, wil je dus drinken.
Knoflookrijke gerechten zijn vaak ook heel zout: zowel in de sauzen als het vlees,
Denk aan de Griek. Dus het is vaak het toegevoegde zout bij de knoflook.
Dus +
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is niet wat dit antwoord probeert te vertellen in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zeer kruidig eten, geeft hetzelfde effect als zeer zout eten. Dan krijg je idd dorst.
Het antwoord zegt ook dat in de zin van het antwoord knoflookdorst (gebrek aan water) onecht is. Het is idd behoefte aan drinken.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
De knoflook zorgt voor een verstoring van de signalering in het lichaam. Dus het hoeft niet een waardevol of echt signaal te zijn. In extreme vorm is dit hetzelfde als mensen die xtc hebben gebruikt en zichzelf kunnen dood drinken. Een verstoring (ook in lichte vorm) is geen waardevol of echt signaal. Bij zout eten ligt dit idd anders. Het effect is wel hetzelfde maar de oorzaak is zeker anders! De conclusie dat het voor jou dan een echt en waardevol signaal Is, is dus strikt persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je heel precies wilt zijn: het signaal is honger.
Het lichaam interpreteert honger en dorst verkeerd.
Net als dat je denkt honger te hebben en je juist dorst hebt.
Onze hersenen ;-)
LeonardN
4 jaar geleden
@Thecis En dat is hetzelfde principe als je teveel zout eet (en daarvan dorst krijgt)?
Laat ik het anders vragen, als je veel zout eet en je expres niet gaat drinken, is dat niet per se schadelijk voor je?
(want dan heb ik dat verkeerd begrepen)
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Dat is de vraag niet. Als je dit wil weten, stel het hier op de site.
LeonardN
4 jaar geleden
"Bij zout eten ligt dit idd anders." En dit antwoord stelt dat dat hetzelfde is. Het maakt voor nu even niet zoveel uit of we het echt of onecht noemen. Deze stelling lijkt me niet te kloppen.
"Je lichaam heeft plotseling geen gebrek aan water, maar je krijgt wel behoefte om te drinken. Net als na (te) zout eten."
vs wat ik zou zeggen/het tot nu toe begrepen heb:
Je lichaam heeft plotseling geen gebrek aan water, maar je krijgt wel behoefte om te drinken.
(Anders dan na (te) zout eten waar je lichaam wel werkelijk behoefte heeft aan meer water en je dus de behoefte krijgt om te drinken.) Of zeg ik nu iets geks of wat niet klopt?
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Je neemt het weer eens letterlijk op de letter. Ofwel, niet begrijpend lezen, maar letterlijk met een gebrek aan het in context plaatsen. Daar kan je niets aan doen. Letterlijk gezien heb je gelijk. De rest, die het in context kunnen plaatsen, weten hoe het gelezen moet worden.
LeonardN
4 jaar geleden
ALS bij zout eten het lichaam geen gebrek aan water heeft, maar je wel de behoefte krijgt om te drinken. DAN zou de zin-combi:
"Je lichaam heeft plotseling geen gebrek aan water, maar je krijgt wel behoefte om te drinken. Net als na (te) zout eten. Net als na (te) zout eten."
Prima werken. Dat jij weet dat dat niet het geval is en dat jij de context weet en je er dus vanuit gaat* dat jc54 bedoelt dat het enkel slaat op: "maar je krijgt wel behoefte om te drinken."
lijkt me een aanname. Ook dat iedereen die dit leest dat dan gelijk snapt. Althans ik denk dat jij daar vanuit gaat, ik weet niet waar ik anders "Net als na (te) zout eten." op moet terug laten slaan om het kloppend te krijgen. Je moet de context kunnen plaatsen, maar is dat nu juist niet het probleem bij mensen waarvoor deze materie niet voor de hand liggend is.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Je verzandt in taaltechnische details. De context is duidelijk. Vooralsnog hoor ik jou als enige dat het antwoord onduidelijk is. Mijn inziens zegt dit wat. Voor mensen voor wie de wetenschap er achter niet bekend is (is dus NIET de context), daar maakt dit verschil niet voor uit. Voor degene die dit wel willen, kunnen er naar vragen. Vooralsnog ben je gewoon weer de enige die er moeite mee heeft, en dat lijkt ook nog eens taaltechnisch te zijn...
LeonardN
4 jaar geleden
Voor mensen voor wie de wetenschap er achter niet bekend is (is dus NIET de context), daar maakt dit verschil niet voor uit. Die zouden nu toch kunnen denken als ze dit antwoord voor waar aannemen dat je bij zout eten geen gebrek aan water hebt maar toch dorst, terwijl we juist zijn overeengekomen dat dat wel zo is. Ze zouden daar naar kunnen vragen, maar in plaats daarvan heb ik dus al aangegeven dat wat dit antwoord stelt OF in mijn ogen lijkt te stellen, in mijn ogen niet klopt. Ik ben namelijk een van die mensen die de wetenschap er achter niet kent, en het idee kreeg dat het me verkeerd werd uitgelegd. (zie 1ste reactie) Door jouw reacties snap ik dat ik juist was in mijn scepsis en ben ik er pas zeker van dat dit een minwaardig antwoord is in mijn ogen. Waar zijn de eerdere 4 minnaars met hun uitleg?
Ik snap dat het makkelijk is omdat ik me uitspreek om me op mij te richten, want hun idee over waarom dit antwoord een min verdient kan je niet eens tegenspreken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik waardeer het dat jij je opricht LeonardN, maar je moet wel vanuit jezelf blijven spreken.
Het kan zijn dat de anderen minnen omdat er geen bron bij vermeld is, jouw eerste reactie gelezen werd, ook zo geïnterpreteerd werd door de minner en daardoor ook als fout werd gezien.
Lezende en luisterende mensen worden altijd beïnvloed.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat bedoel ik we weten niet eens waarom ze minnen. "jouw eerste reactie gelezen werd, ook zo geïnterpreteerd werd door de minner en daardoor ook als fout werd gezien." Dat is mijn hoop, met de achterliggende hoop dat de antwoorder deze kritiek dan nog sneller ter harte neemt en de taaltechnische problematiek er uithaalt. Mijn advies zou zijn het antwoord volledig weg te halen (en daarna met de verbeterde zin opnieuw te plaatsen) zodat als het ware met de nieuwe verwoording de plussen en minnen ook weer resetten.
Als er dan alsnog weer minnen vallen ben ik nieuwsgierig, dan zou het in mijn ogen alleen nog inhoudelijk door iemand gemind kunnen worden en ben ik wel benieuwd wat die dan te vertellen heeft. "Lezende en luisterende mensen worden altijd beïnvloed."
Lijkt me een waar statement.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dan kost wel heel veel tijd.
Natuurlijk krijg je dan prachtige antwoorden die door hoop je iedereen begrepen worden.
In de praktijk lijkt mij dat niet haalbaar.
Dan moet je er bijna een dagtaak van maken. Verder vind je altijd toch weer een 'foutje'.
Net als na het bouwen van het 'perfecte' huis. En, dat heb ik persoonlijk met andere onderwerpen, soms blijft iets abracadabra voor iemand. Jij bent echt een kei, heel slim op het gebied van ICT etc. Ik ben daar echt heel dom in. Ik lees jouw antwoorden wel eens op dat vlak, maar abracadabra.
Al zou ik willen, ik snap het niet, zie termen en begrippen die mij niks zeggen.
Zou ik me daar in gaan mengen om het begrijpelijk te krijgen, laat maar.
Geen beginnen aan. Andersom kan ik jou daar ook geen positieve duim voor geven, omdat ik niet weet wat je zegt. (Positieve duimpjes geef ik geregeld zonder beargumenteren). Wat ik wil zeggen: perfectie op GV lijkt mij onhaalbaar.
LeonardN
4 jaar geleden
Je klikt op de drie puntjes, je haalt het antwoord weg. Je kopieert (van te voren onderstaande zin). En plaatst die als antwoord: In de zin van het woord, is knoflookdorst onecht. Je lichaam heeft plotseling geen gebrek aan water, maar je krijgt wel behoefte om te drinken.
Anders dan na (te) zout eten waar je lichaam wel werkelijk behoefte heeft aan meer water en je dus de behoefte krijgt om te drinken. Of je bewerkt het antwoord en zegt:
"Net als (te) zout eten." Slaat enkel op het dorst hebben, niet op het gebrek aan water. Lijkt me minder tijd dan de tijd die we hier aan reacties gespendeerd hebben. "Al zou ik willen, ik snap het niet, zie termen en begrippen die mij niks zeggen."
Spreek me daar gerust op aan. Ik weet dat ik de neiging heb te denken dat iedereen afkortingen en begrippen als HDD en SSD wel snapt. Dat zal niet altijd zo zijn ook niet voor degene die ik het uitleg. perfectie op GV lijkt mij onhaalbaar.
Lijkt me ook, maar dit lijkt me een vrij haalbare verbetering.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN jij doet al die moeite wel. Al moet je je antwoord 4 keer helemaal herschrijven.
Ik vind dat knap van jou, ofwel, ik snap niet waarom je dat doet.
Volgens mij ben je ook een van de weinigen die dat doet.
Anderen willen dat niet doen, om welke reden dan ook. Dat moeten we accepteren.
Ikzelf kan bijvoorbeeld op een gegeven moment een stijfkop worden ;-)
Ik zal bij jou indien nodig om verheldering vragen.
Hoop dat we dit nu kunnen laten rusten.
Fijne avond!
De dorst kan echt zijn, maar het verschijnsel is ook enigszins persoonlijk. De allicine van de knoflook verlaagt de bloeddruk en heeft invloed op het dorstgevoel. Natuurlijk speelt het zout in de knoflookgerechten ook een grote rol.
Onderzoek op mensen heeft aangetoond dat knoflook een aanzienlijke bijdrage levert aan het verlagen van de bloeddruk bij mensen.