wat moet je doen bij een gewonde libelle?

Mijn kat heeft een libelle gevangen ik heb hem zeg maar gered. nu vliegt die niet maar beweegt nog wel met zijn pootjes e.d hij staat nu al wel op zijn voor pootjes maar alsnog. Ik wil de optie dood maken gewoon uitsluiten want het is ook gewoon een levend onderdeel van de wereld. Mijn vraag is dus wat kan ik doen?

Toegevoegd na 1 uur:
Hij leeft nog steeds!
Ik heb hem ergens droog gelegd.
Het lijkt wel alsof die een tik heeft gehad en gewoon in de war is of dat het uitgeschakeld is maar goed.

En de reactie over spalken e.d vind ik een beetje jammer.
Ergens is het schandalig dat wij zo op die beesten neerkijken.

Toegevoegd na 15 uur:
Bedankt voor alle reactie's!
Toen ik zojuist de deur open deed keek ik door het raam en zat die er nog ik deed de deur open en toen vloog het beste beestje weg.
Gelukkig maar , bedankt 1 ieder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
15.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 keuzes: -Uit zijn lijden verlossen.
-Hem aan een langzame dood laten sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat lief, deze vraag! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk helemaal niet op die beesten neer, en ik neem aan dat je mij bedoelt omdat je aan mijn antwoord refereert. Dit lot zou ik geen hond aandoen, en geen mens aandoen. Dát is mijn overweging, niet dat ik op libelles neerkijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je nou trouwens dat hij een uur na je vraag nog steeds niet wegvloog? Nog steeds aangeslagen en wel langzaam dood ligt te gaan dus? Inmiddels lijkt het beste scenario me dat vanacht een roofdier hem grijpt. Dan is het voor de libelle voorbij, en kun jij het idee hebben dat hij vast toch nog is weggevlogen. Zoiets als wanneer je je kind vertelt dat de hond op een boerderij is gaan wonen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is toch prima het was een algemene opmerking niet direct op jouw gericht , maar goed. En je 2 antwoord/toelichting vind ik totaal geen opvulling van mijn vraag. Je kan niet oordelen over de toestand ervan als je het beest niet ziet.
Maar goed het toont wel aan hoe "volwassen en sociaal" jij in persoon bent. Bedankt zo ver voor de nuttige toelichtingen en aanvullingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat toont het inderdaad aan. Vooral hoe belangrijk ik het vind om dieren zo min mogelijk te laten lijden. Zoals ik hierboven al zei, dit lot zou ik geen hond, geen mens en geen libelle aandoen. Dat ik persoonlijk mijn steentje probeer bij te dragen aan het verminderen van dierenleed betekent niet dat ik de realiteit uit het oog verlies: soms is een dier doden de beste manier om zijn leed te beëindigen. En die realiteit is ook: een libelle die door een kat is gevangen en minstens een uur later nog steeds te aangeslagen is om op eigen kracht weg te vliegen, is ten dode opgeschreven. Het kan nog een paar uur, of een nacht, of een etmaal duren, maar dat beestje gaat het niet redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is zojuist weg gevlogen.
En ik snap wat je bedoeld suzyQ.

Het beste antwoord

Beste dierenvriend, een libelle heeft een exoscelet, dus geen botjes. de spieren zitten binnenin, daar kom je niet bij.
Ook insecten hebben pijnsensatie.
Je zou je kunnen afvragen of je goedbedoelde dierenliefde het lijden van het diertje niet vergroot.
Ook ik beschouw doodmaken niet als een goede optie, maar soms is het de enige.
Het diertje langer kwellen door onze verkeerde inzichten
is ook niet zo diervriendelijk.
Ook ik vind het verschikkelijk als een dier(tje) niet meer te redden is.
Mag je het dal laten lijden?
Ik vind van niet.
Soms moet ik ook wel eens in de zorg voor dieren besluiten dat verlengen van het stervensproces niet gewenst is.
Soms moet je uit liefde wel eens over je eigen (zuivere) gevoelens heenstappen.
Ik wens je sterkte en wijsheid.
Mijn schrijven is zeer serieus bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Tsja, gewoon laten sterven zou ik dan zeggen. Tussen doodlmaken en met rust laten heb je niet veel opties. Een libelle is niet je ideale huisdier. De andere optie is vliegenin een potje bij hem in doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er weinig anders opzit dan hem toch dood te maken, hoe erg je het ook vind. Ik denk niet dat er een dierenarts te vinden die een libelle gaat opereren oid. Bovendien heeft 'ie een dusdanige "klap" gehad van de kat, dat die nu langzaam aan het sterven is. Hem uit zijn lijden verlossen zal je sieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is niet meer te redden, helaas
dus laat de natuur gewoon zijn werk doen
13 jaar geleden
je kan weinig doen!
leg hem op een stukje keukenrol
en wacht af wat de natuur doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arme libel! Je had hem beter niet kunnen 'redden'.

Je kunt een libel niet genezen, wat zou je willen doen, zijn vleugels spalken? Zijn pootjes in een piepkleine mitella hangen?

Jij hebt ingegrepen, dat betekent dat jij verantwoordelijk bent. Hoe lang duurt dat al, dat hij niet vliegt? De kans lijkt me heel klein dat dat ooit nog gebeurt.

Dus, wat ga je doen met je zelfgewonnen verantwoordelijkheid? De libelle langzaam of snel laten sterven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand hier kan iets zeggen over de daadwerkelijke status van de libelle in kwestie, ik zeg laten liggen en kijken wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou hem inderdaad ook laten liggen en kijken wat er gebeurd, misschien komt hij nog bij....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je humaan bent dan help je het beestje uit z'n lijden.
Als je het zelf te moelijk vind vraag dan of iemand anders het voor je doet. Een opgerolde krant is genoeg.