Waarom is en blijft zeewater zout?

Als je een deel van een zee (bijvoorbeeld Zuiderzee=>IJsselmeer) afsluit van zee dan wordt het zoet water.
Dan zou je denken: zoet water is blijkbaar de "stabiele status". Maar waarom blijven oceanen en zeeen dan zout? Je zou verwachten dat die ook zoet zouden worden na verloop van tijd.

5 jaar geleden
in: Biologie
15.9K
KeesWim
5 jaar geleden
Het Ijselmeer wordt voortdurend gevoed door zoet rivier water, waardoor het zoutgehalte in de loop der tijd daalde. Zoet is dus niet de ‘stabiele faktot’.

Antwoorden (3)

Het zout in de zee komt uit de grond. Sodium (een belangrijk bestanddeel van zout) komt uit de oceaanbodem. Chloride (een ander bestanddeel van zout) komt uit het binnenste van de aarde door middel van vulkanen. Samen vormen sodium en chloride zout. Wanneer zeewater verdampt, blijft het zout achter. Daardoor blijven de zeeën al vele miljoenen jaren even zout. Wanneer het verdampte water zich tot regen vormt, is het dus niet zout.
Zeewater heeft een gemiddelde zoutheid van 3,5%. Dat betekent dat er 35 gram zout zit in elke liter zeewater. Zeewater is echter niet overal even zout. In de Baltische Zee is het water het minst zout en in de Dode Zee is het water zo zout dat je erop kunt drijven.
Toegevoegd op 02 februari 2019 00:53: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
Misschien is het nog belangrijk om te benadrukken dat het verschil tussen meren en zeeën in deze is dat het zout uit meren nog weg kan (doorgaans hebben meren nog afvloeiingskanalen waaruit relatief zout water kan wegvloeien), en zeeën die verwijderingsmogelijkheid voor zout niet hebben. Daarom zijn ook grote meren nog altijd zoet, met uitzondering van meren zoals bv. de Dode Zee (een meer ondanks de naam), waar water niet uit kan wegvloeien, maar alleen verdampen - in dit opzicht gedraagt het zich dus inderdaad als een zee.
tinus1969
5 jaar geleden
Ik vind dit een half antwoord, wat eigenlijk voorbijgaat aan belangrijke punten (zoals het door @KeesWiM genoemde feit dat juist zout water de stabiele toestand is). Ook de uitspraak 'Sodium (een belangrijk bestanddeel van zout) komt uit de oceaanbodem. Chloride (een ander bestanddeel van zout) komt uit het binnenste van de aarde door middel van vulkanen.' suggereert een vals onderscheid tussen deze twee ionen dat er niet is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is belangrijk om te zeggen dat zoutwater de stabiele toestand is. Zoet water is puur ontstaan door verdamping van het zoutwater. (2,5%) van al het water. Dit water zit in de bodem, rivieren....
Zeewater blijft zout, omdat water continu verdampt (door zonlicht, waardoor het via wolken uiteindelijk regen wordt en dus zoet water), waarbij het al aanwezige zout achterblijft.
tinus1969
5 jaar geleden
KeesWim
5 jaar geleden
Uit jouw link:
“Bij het terugstromen naar zee neemt het water mineralen en sedimenten mee. Hierdoor wordt de zee zouter (het zout blijft achter in zee als het water verdampt) en wordt zand en steen bij de monding van rivieren afgezet (zie ook erosie).” Uit het antwoord van KdeBoer:
“Daardoor blijven de zeeën al vele miljoenen jaren even zout.” Ik ben verward.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zout verdampt nauwelijks mee (100% zoetwater bestaat niet), kijk maar eens naar bronwater en mineraalwater uit de bodem, waarin het zoutgehalte behoorlijk varieert.
Het zoutgehalte is ook nooit precies even hoog. Alle gehaltes fluctueren. Even zout bestaat dus niet. Nu de Polen ook nog zo smelten, komt er meer zoetwater naar de zee. Maar de 2,5% totaal zoetwater kan nooit opboksen tegen 97,5% zoetwater.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
97,5% zoutwater natuurlijk.
LeonardN
5 jaar geleden
@KeesWim het zouter worden van de zee zal feitelijk aan de hand zijn, maar niet echt zo hard meetellen om in een antwoord te verwerken. Niet als er niet specifiek om gevraagd wordt.
Voordat je deze vraag kunt beantwoorden, is het belangrijk om eerst een paar feiten te beschrijven.
Allereerst is het belangrijk om te weten dat de hoeveelheid water op aarde altijd gelijk blijft: er gaat niks af en er komt niks bij. Water heeft wel steeds een andere vorm: ijs, water in de lucht, wolken, vloeibaar zeewater, rivierwater en grondwater. De toestand verandert ook steeds: neerslag, verdamping, stroming, bevriezing, ontdooiing. Dit samen noemen we de kringloop van het water.
Verder is het meeste water op aarde zout (ongeveer 97,5%). Dat betekent dat slechts 2,5% van al het water zoet is. Het meeste van dit water vind je op de Polen en diep in de grond.
Hiervan is weer slechts 1% te gebruiken als drinkwater.
Even terug naar een belangrijk supercontinent in de geschiedenis; het Pangaea.
Ongeveer 250.000.000 jaar geleden, bestond de aarde uit dit Pangaea, omgeven door 1 oceaan: Panthalassa. Deze oceaan was natuurlijk volledig zout. Omdat het continent nog niet was opengebroken, was zoetwater heel moeilijk te vinden. Ecologisch gezien heeft dit dus een grote invloed op leven.
De wereld bestaat nu nog steeds uit wereldzeeën en zeeën die zout zijn (ontstaan uit Panthalassa). Sodium uit de bodem en chloride uit het binnenste van de aarde houdt dit al miljoenen jaren (en langer) in stand.
Het weinige zoetwater dat de aarde rijk is, komt dus doordat het zeewater verdampt en het zout niet mee verdampt. Dit komt in de lucht en neemt weer allerlei vormen en toestanden aan. De oorsprong van zoetwater is dus altijd een vorm van neerslag.
Deze neerslag komt uiteindelijk weer in de bodem of rivieren richting zee.
Hierdoor bouwden en bouwen mensen waterputten, gingen en gaan mensen bij een rivier wonen en zoeken dieren ook rivieren op.
Pas als je een klein stukje zee afsluit van de zee, zal het water steeds minder zout worden doordat er alleen maar zoetwater wordt aangevoerd. De zoet-aanvoer naar alle wereldzeeën en zeeën ondervindt hier nauwelijks hinder van.
https://www.watereducatie.nl/nieuws/126-waterkringloop-er-komt-niks-bij-er-gaat-niks-af
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pangea
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJsselmeer
https://www.kijkmagazine.nl/science/waarom-is-de-zee-zout/
Toegevoegd op 03 februari 2019 21:02: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+ helemaal gelezen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Fijn, als het maar duidelijk is. Groet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze oceaan was helemaal zout, omdat het zout worden inderdaad is gekomen door sodium en chloride. Dat is gewoon een gegeven. Maar wie weet wat de wetenschap ooit bewijst.
Natuurlijk zorgen rivieren voor erosie, waardoor bijvoorbeeld in ons eigen land de holle wegen zijn ontstaan, om het dicht bij huis te houden. Ik wil gerust nog een heel stuk over rivieren er onder schrijven.
De berekening is weer gemaakt met dichte getallen, alsof al het water even zout is, over miljoenen jaren genomen. Hier gaat het al niet goed. Verder wordt er uitgegaan van perfecte omstandigheden.
Ik zal al nooit suggereren dat een oceaan eerst zoet was.
Kortom, dit is mijn antwoord, dat ik al behoorlijk volledig vind, als je 2500 woorden mag gebruiken. Er staat geen onzin in. De aanvulling met 3 bronnen vind ik ook al behoorlijk.
Maar, kom dan zelf met een antwoord dat 100% sluitend is. Ik wacht.
En nee, ik ben niet geïrriteerd. Wel benieuwd!
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nou, de uitdaging ga ik niet aan.
Waarom? Ik geef graag antwoord op een vraag als ik denk iemand te kunnen helpen.
Als ik wil discussiëren zou ik wel op een forum gaan, maar dat wil ik niet en daar heb ik ook geen tijd voor.
Natuurlijk leer je veel op GV, maar soms krijg je een antwoord niet 100% sluitend.
Deze soort vragen zijn geen gesloten vragen.
De mens weet veel, maar weet meer niet. Daarom is dagelijks over de hele wereld wetenschappelijk onderzoek. Ik ben zelf begonnen vanuit het supercontinent Pangaea, maar dit schijnt geeneens het eerste supercontinent te zijn.
Ergens trek ik dan een lijn. Dat het jouw interesses prikkelt begrijp ik.
Als jij daardoor een ander antwoord kunt geven, graag. Ik laat het hier verder bij.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.kijkmagazine.nl/science/waarom-is-de-zee-zout/
Laatste dat ik er over zeg, maar deze mening wordt inderdaad door anderen wetenschappers weer niet onderbouwd. We weten het gewoon niet 100% zeker.