Waarom zijn mensen in sudan donker terwijl ze verder in noord-afrika allemaal licht zijn?

In zuid-afrika zijn de mensen donker, maar in noord-afrika zijn mensen licht, hoe dan? Is toch even warm? En hoe kan een land als bijv sudan donker zijn terwijl dat een land is in noord-afrika?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
16.5K
jodyenboyke
5 jaar geleden
In bepaalde delen van Egypte heb je ook hele donkere mensen, mooi hoor al die verschillen!

Antwoorden (2)

De stelling: in Zuid-Afrika zijn de mensen donker, maar in Noord-Afrika licht, klopt al niet.
Je geeft dit zelf ook al aan met: In Sudan zijn ze donker.

Allereerst heeft het inderdaad niks te maken met de zon en/of warmte.
In de wereld komen heel veel kleuren huid voor. De meest voorkomende huid is zelfs donker.

Ik pak een willekeurig land in Noord-Afrika: Marokko. (Ik wil niemand kwetsen, maar omdat ik er zelf ook geweest ben, viel het mij op dat er veel verschillende huidskleuren waren).
Volgens jou stelling heeft iedereen daar een lichte huid.
Dat klopt dus niet.
Er wonen daar mensen met een hele lichte huidskleur, beetje getinte huidskleur en een hele donkere huidskleur. Vooral in het zuiden wonen veel mensen met een hele donkere huidskleur.
Het heeft allemaal te maken met geschiedenis. Welke groepen hebben zich eerst gevestigd in een land en daarna etc.
In Marokko zijn drie grote groepen te zien (in werkelijk meerdere, net als in elk land):
De Berbers (lichte huid), de Arabieren (iets getint) en de negroïde (Haratin).
Natuurlijk hebben deze groepen zich in de loop der jaren ook gemengd.

Nu zijn er veel mensen die denken dat de Berbers de eerste bewoners waren van Marokko.
Anderen denken weer dat juist de negroïde Haratin de eerste bewoners waren.

Kortom, het heeft allemaal te maken met wie de eerste bewoners waren en hoe bevolkingsgroepen zich verspreidden over de continenten.

https://shoestring.nl/rondreis-marokko/bevolking-marokko

Omdat ik vooral (uit ervaring) Marokko belicht heb, bij dezen een bron over dit mooie land.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In Noord-Afrika zijn er bijna geen Arabieren. Er is maar 5% dat echt Arabier is.De meeste denken dat ze Arabieren zijn omdat ze Arabisch praten maar dat klopt niet. De oorspronkelijke inwoners van Noord-Afrika zijn de berbers. In Marokko zijn de meeste mensen bruin van huidskleur en niet blank. Maar je hebt inderdaad gelijk dat er verschillende huidskleuren zijn. Dat komt door het klimaat en de omgeving. In het Noorden van Marokko zijn ze lichter dan in het zuiden omdat het daar kouder is. In het zuiden zijn ze erg donker omdat het daar erg warm is. Hoe meer je naar het zuiden gaat hoe donkerder. En de mensen die in de bergen wonen zijn dan ook weer licht van huidskleur dat komt omdat hun huid zich heeft aangepast aan de omgeving en het klimaat niet door mengeling. En de mensen in het zuiden noemen zich helemaal geen negeroide maar het zijn ook gewoon berbers. Het is niet omdat je lichter van huidskleur bent dat je gemengd bent. Marokkanen zijn juist niet echt heel gemengd.
Lunyatintfsut
een jaar geleden
Er zijn bijna geen Arabieren in Marokko, grotendeels is berbers. En de berberse bevolking bestaat inderdaad uit verschillende huidskleuren. Opvallend is dat uit dna resultaten blijkt dat veel donkere Marokkanen van oorsprong een West/Oost-Afrikaanse roots hebben. Terwijl veel lichte Marokkanen 100% berbers zijn.
Sudan behoort niet tot Noord-Afrika. Het is een Oost-Afrikaanse land en heeft geen Noord-Afrikaanse taal, traditie of cultuur. Geografisch gezien klopt het dat Noord-Afrika licht is. Immers begrensd bijvoorbeeld het land Marokko met Zuid-Europa (Spanje). Het zou raar zijn als de inwoners van je buurland er opeens heel anders uitzien dan je eigen land.
een jaar geleden