Hoe ontwikkelden vogels vleugels volgens de evolutietheorie?

Bronnen zijn welkom. Ik kan ze op internet niet vinden.

5 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kijk eens op Wikipedia: de oorsprong van vogels.
Als je het artikel leest, vertellen ze eerst dat door fossielen is bewezen dat vogels afstammen van de dinosaurus. Dit verklaart ook het lopen op twee poten etc.
Vervolgens gaan ze door op de ontwikkeling van de vleugel. Je moet dus niet zoeken op evolutie vleugels, maar evolutie/oorsprong vogels.
Reddie
5 jaar geleden
Je vraag klinkt als:
''Als de evolutietheorie de ontwikkeling van de vleugels van een vogel niet kan verklaren, dan deugt de evolutietheorie niet.'' Als je dat niet bedoelt, zou de vraag kunnen luiden:
''Welke evolutie stappen zouden er nodig zijn om vogels van vleugels te voorzien?''
Met als simpel antwoord: ''Hun poten zijn benen, hun vleugels zijn armen. Je hoeft alleen de haren te vervangen door veren. Meer niet.'' Zie verder het antwoord van @PJJMulder.
LeonardN
5 jaar geleden
@Reddie ??
Iemand vraagt enkel over de ontwikkeling van vleugels. Er wordt NIETS maar dan ook niets gezegd over het wel of niet deugen van de evolutietheorie.

Antwoorden (2)

Er bestaan hier verschillende verklaringen voor:
- Vleugels evolueerden van glijdende voorouders. Vanuit ‘flappen’ ontwikkelden zich vleugels om meer stuwkracht te produceren.
- Vleugels evolueerden omdat tweevoetige dieren in de lucht sprongen. Ze gebruikten waarschijnlijk kleine, vleugelachtige ledematen voor een beetje extra lift tijdens het springen en voor ‘vleugelondersteund lopen’. Huidige vogels gebruiken dit nog steeds om te vluchten voor roofdieren.
.
Zeer belangwekkend hierbij was de vondst van Microraptor, een bevederde dromaeosauride, waarvan de armen en slagpennen zo groot waren dat ze als echte vleugels gefunctioneerd konden hebben. Dit was een aanwijzing dat het begin van het vermogen tot vliegen zich dieper in de stamboom heeft voorgedaan dan eerst werd aangenomen. Wellicht kon Microraptor zelf niet vliegen, maar in ieder geval wel door de lucht glijden. Omdat het dier niet op de grond kon overleven, zou dit betekenen dat vliegen in bomen ontstond.
SimonV
5 jaar geleden
De belangrijke stap was het ontwikkelen van veren. Toen een dinosaurus eenmaal veren had, was vliegen (eerst als een vorm van extreem springen) een logische stap.
Veren evolueerden uit schubben; waarschijnlijk omdat veren veel beter isoleren dan schubben. Deze proto-vogel dinosaurussen waren waarschijnlijk ook warmbloedig.
tinus1969