Hoe kan het evolutionaire proces ervoor zorgen dat onze kleine teen op den duur verdwijnt?

Al een lange tijd vraag ik mij af hoe de evolutietheorie nu precies werkt aangezien er verschillende manieren van uitleg zijn. Ik heb altijd geleerd dat de giraffen met de langste nek, het meeste konden eten, daardoor zich beter konden voortplanten, en zodoende er meer jongen geboren werden met een langere nek.

Er is een gezegde dat onze kleine teen een nut heeft en na verloop van een hele lange tijd op den duur verdwijnt. Maar dit zou dan moeten betekenen dat de mensen met de kleinste/minste teen zich vaker voortplanten? Hoe wordt dit verklaart?
* geen nut heeft

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
ronron1212
5 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat de giraffen met de langste nek, het meeste konden eten, daardoor zich beter konden voortplanten, en zodoende er meer jongen geboren werden met een langere nek.
Weet niet waar je dit vandaan haalt. Heeft met de theorie niets te maken.
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron1212
Dat is een prima basisbegrip van "survival of the fittest" https://www.giraffeworlds.com/giraffe-evolution/ lees vanaf "on the other side..."
Enige wat ontbreekt is het gemuteerde gen.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN wat wil je mijn nu vertellen??
LeonardN
5 jaar geleden
Dat jouw uitspraak "Weet niet waar je dit vandaan haalt. Heeft met de theorie niets te maken." ongegrond is in mijn ogen.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN dus dit is waar Ik heb altijd geleerd dat de giraffen met de langste nek, het meeste konden eten, daardoor zich beter konden voortplanten, en zodoende er meer jongen geboren werden met een langere nek.
LeonardN
5 jaar geleden
Ja lees dit stuk: Natuurlijke selectie is een mechanisme dat in de natuur evolutie mede veroorzaakt. Natuurlijke selectie houdt in dat binnen populaties de organismen die beter in hun omgeving passen, meer kans hebben om te zorgen voor te overlevende nakomelingen dan minder goed aangepaste organismen. Hierdoor zal het type van het best aangepaste organisme beter overleven en steeds meer de overhand nemen binnen de populatie (survival of the fittest). Mutaties in het erfelijk materiaal van de organismen veroorzaken de genetische variatie in de populatie, waardoor selectie mogelijk is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_selectie Ofwel, Giraffen die een langere nek hebben omdat ze genetisch net iets anders in elkaar steken dan hun soortgenoten hebben een voordeel in een omgeving waar veel hoge bomen staan. Deze giraffen zullen dus makkelijk overleven, dus makkelijk voor nageslacht kunnen zorgen, die weer dezelfde genen krijgen enzovoorts.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN het wil niet zeggen dat een giraffe met een langere nek ook afstammelingen krijgt met die langere nek
LeonardN
5 jaar geleden
Daar is wel een behoorlijke kans op, zeker als deze veel nakomelingen krijgt. Het is hoe dan ook hoe evolutie/natuurlijke selectie uitgelegd wordt. Maar wat is nu volgens jou de uitleg van evolutie? Je zegt wel dat de vrager het niet goed heeft of ik niet, maar hoe zit het dan wel? Het had idd ook gekund dat die giraffe geen nakomelingen kreeg en giraffen niet zulke lange nekken hadden gekregen, dat ze uiteindelijk uitgestorven waren OF dat ze een andere mutatie hadden meegemaakt en bijvoorbeeld gras konden gaan verteren. Nu is het waarschijnlijk dus zo als ik en de vrager het zeggen. Het had ook anders kunnen lopen.
erotisi
5 jaar geleden
Als er geen selectie voordeel is op een kleine teen, dan kan het misschien zo zijn dat kleine tenen (of wel de genetische code ervoor) een neven effect is van een evolutie proces dat als het ware meelift op 'gekoppelde' evolutionaire genen.
Maar wie weet, misschien dat de epigenetica wel zorgt voor kleine tenen of een combinatie van.

Antwoorden (1)

NIet.
Voor evolutie zijn namelijk twee zaken nodig; variatie (door mutaties/variaties in het erfelijk materiaal) en selectie.
Variatie kan wel zorgen voor mensen zonder kleine teen, maar er is geen duidelijke selectie op mensen zonder (of juist met) een kleine teen.

Om bij het voorbeeld van de giraffen te blijven; daar is wel selectie; giraffen met langere nekken kunnen meer eten (kunnen bij boomblaadjes die voor anderen onbereikbaar zijn), hebben dus meer kans om te overleven, en dus ook meer kans op nakomelingen -die ook een langere nek zullen hebben, want lange nek is erfelijk.
tinus1969