Zoogdieren zijn de enige diersoorten die zweetkliertjes hebben, al heeft de ene soort er meer als de andere. Vooral hoefdieren (paarden, koeien), apensoorten en de mens maken gebruik van zweten als manier om zichzelf af te laten koelen.
Zoogdieren die minder zweetkliertjes hebben, of alleen zweetkliertjes op bepaalde plekken raken hun warmte vooral op een andere manier kwijt, net zoals honden of katten. Ze zweten dus wel een beetje, maar vertrouwen vooral op andere methoden om warmte kwijt te raken.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik heb nog nooit een dier zien zweten, dieren gaan hijgen en laten hun warmte via hun voeten weg stromen de grond in alleen mensen zweten
SimonV
5 jaar geleden
Wel 's een paard gezien na een wedstrijd?
LeonardN
5 jaar geleden
Ik heb nog nooit.... https://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden
Erna55
5 jaar geleden
Paarden kunnen enorm zweten.
- Tijdens een normale training onder koele en gematigde omstandigheden (minder dan 16-20 °C), verliezen paarden ca. 1,2% van het lichaamsgewicht per uur training. Dit is voor een paard van 600 kg ca. 6 – 7 liter per uur. Echter, de hoeveelheid zweet stijgt bij warmere omstandigheden en kan oplopen tot 2,7% van het lichaamsgewicht (15 liter zweet per uur training). ---
http://www.voervergelijk.nl/informatie/67/prestatie/verliezen-tijdens-zweten