Waarom is het eiwit phospholipase giftig?

Het eiwit phospholipase breekt phospholipiden af en je membranen zijn opgebouwd uit deze vetten. Als je membranen worden afgebroken, doordat je lichaam dit eiwit bevat, ga je dan dood of zorgt je lichaam er voor dat dit eiwit geinactiveerd wordt? En als je dood gaat, waarom ga je dan precies dood?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (1)

Om te beginnen, gebruik niet het woord giftig. Dat is voor gewone mensen het woord dat ze gebruiken als iets niet gezond is, maar zegt verder niets.
Zoals je weet bestaan de omhulsels van cellen en celorganellen (membranen) uit phospholipiden.
Cellen hebben niet het eeuwige leven, en moeten regelmatig worden vervangen.
Het materiaal van de oude cel wordt gerecycled. Met name dus de phospholipiden.
Om die af te breken heb je dus phospholipase nodig, en wordt door je cellen zelf aangemaakt. Het is dus niet "giftig", maar zorgt er voor dat oud celmateriaal wordt afgebroken zodat het opnieuw kan worden gebruikt.
Reddie