Wat komt sneller bij je bloed terecht, stoffen opnemen via de speeksel of via de maag?

Het maakt niet uit wat voor stoffen, ik ben bezig met een nieuw product en ben op deze vraagstelling gekomen, zou iemand mij dit duidelijk kunnen maken, het liefst een echte deskundige op dit gebied? Mijn kennis op het gebied van scheikunde en biologie zit best goed, dus ik ben niet vies van de moeilijke woorden. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
8.7K
Ritsuka
5 jaar geleden
Lijkt mij speeksel, dat is gelijk in de mond al, eerste stap bij een hap van iets nemen.
Maar het ligt er aan welke stof het is.
SimonV
5 jaar geleden
Ik ben geen deskundige, maar waarom zou speeksel stoffen opnemen?
Speekselenzymen breken zetmeel af en zetten het om in glucose, volgens Wikipedia. Meer gebeurt er niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Speeksel
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik was nog niet goed wakker, het is via de slijmvliezen. Lees het nu in een antwoord.

Antwoorden (2)

Bepaalde dingen worden opgenomen via speeksel. Bv. homeopathische korrels moet je onder je tong laten smelten, en kort voordien mag je niets eten of drinken zodat de stoffen goed kunnen worden opgenomen. Homeopathische korrels inslikken heeft dus geen enkele zin.
Bij tabletten wordt de opname mee bepaald door de vorm van toedienen. Bepaalde tabletten zijn zo ontworpen dat ze pas open gaan in je maag (capsules bv.) soms omdat ze stoffen bevatten die niet lekker zijn of omdat ze de slokdarm kunnen beschadigen. Voor kinderen heeft men dan weer bv. pijnstillers via zuigtablet.
Tabletten die je inslikt worden dan via je darmen opgenomen in je bloed (dus niet via je maag). Ik ga ervan uit dat dit laatste minder snel gaat dan opname via speeksel, omdat de maag niet naar het bloed transporteert. Maar bepaalde stoffen kunnen niet opgenomen worden via speeksel. Als je bv. een asperine die je normaal moet inslikken een uur in je mond houdt zonder slikken, zal je hoofdpijn niet verdwijnen.
Het allersnelste gaat natuurlijk via baxter. Daarom zal bv. bij ernstige infecties antibiotica toegediend worden via die weg en niet via bv. tabletten.
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Homeopathische korrels onder de tong laten smelten heeft ook geen zin, want die middeltjes werken niet.
Speeksel neemt geen stoffen op. Het tongslijmvlies wel.
Middelen die onder de tong kunnen worden opgenomen, komen sneller in je bloed terecht.
Absorptie van de meeste medicijnen geschiedt echter niet of nauwelijks via tongslijmvlies.
Overigens kan ook het wangslijmvlies stoffen opnemen. Sublinguale en buccale medicijnen hebben nadelen. Eten, drinken of roken kan van invloed zijn op hoe het medicijn wordt opgenomen en hoe goed het werkt. Eventuele open wonden in de mond kunnen geïrriteerd raken door de medicatie.
Cardiovasculaire medicijnen en steroïden zijn doorgaans geschikt om via de tong te worden opgenomen.
SimonV