Waarom krijg je een lage bloeddruk als je dorst hebt?

Ik snap dat je hormoonklieren ADH maakt en je nieren water opnemen maar wat heeft dat met bloeddruk te maken. In mn boek staat ook dat als je veel zout eet juist een hoge bloeddruk krijgt. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
5K

Het beste antwoord

Je maakt het nodeloos ingewikkeld.
Hoe hoger je bloeddruk, hoe meer je nieren water uitscheiden.
Dat is voor te beginnen eenvoudige fysica.
En als je te weinig vloeistof in je systeem hebt krijg je dorst.
Je moet redeneringen niet omdraaien.
Verder krijg je geen hoge bloeddruk als je zout eet.
Dat gebeurt pas als je een pond (500g) zout eet. En dan gaat er al eerder heel veel fout, zoals je zult begrijpen.
Dat fabeltje over het zout is ontstaan doordat ze de hoeveelheid zout die ze ratten gaven niet hebben omgerekend naar een menselijk gewicht.
Reddie
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als je te veel zout eet krijg je wel degelijk een te joge bloeddruk. Ik neem aan dat je het proces van osmose kent. Indien je veel zout eet, is de osmotische waarde van je lichaam hoog, waardoor je minder water uitscheidt. Hierdoor stijgt het vochtgehalte in je lichaam en daarmee je bloeddruk. Daarnaast stimuleert zout de productie van het hormoon angiotensine, wat ook de bloeddruk verhoogt. Wel is het zo dat zout eem veel minder grote invloed heeft op je bloeddruk dan vroeger gedacht.