Groeit de huid volledig terug?

Stel dat je je groentjes aan het snijden bent en je snijd per ongeluk een heel klein stukje van je vinger eraf, 1-2 millimeters diep ofzo.
Groeit dat stukje huid dat je eraf gesneden hebt volledig terug zoals voorheen, of groeit daar littekenweefsel? Of blijft dat een klein putje in je vinger?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
14.5K

Antwoorden (2)

Er is een verschil met een stukje "eraf" of "bijna eraf" en enkele millimeters diep snijden.
Met een vingertopje "bijna eraf" heb ik zelf ervaring na een aanvaring met een stanleymes. Netjes terugleggen en goed verbinden en het groeit helemaal weer aan. Blijft heel lang een beetje ongevoelig, maar dat gevoel komt ook weer terug.
Diep insnijden geneest nog veel sneller. Netjes verbinden en met rust laten. Als de wondjes nagenoeg dicht zijn helpt calendula-vloeistof of -zalf tegen de lidtekenvorming, maar perse is dat niet nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een stukje huid als een heel klein soort schijfje afsnijdt is de onderhuid nog intact en groeit ook dat weer aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een geschaafde vinger daar groeit weer vel overheen, dat weg was.
Ik heb eens met de kaasschaaf mijn linker wijsvinger mee gepakt, klein restje kaas. Auauau , echt geschaafd dus. Ja, er groeit nieuw vel en dan is het weer dicht. Het is amper te zien, het woord litteken is 't niet waard.
Leg er maar een gaasje op voordat je het verbindt , geen watten hoor dat doet pijn bij het verschonen van het verband.