Waarom hebben o.a. zoogdieren een temperatuur van ca. 37 graden?

Het valt mij op dat de lichaamstemperatuur maar weinig marge heeft, een paar graden meer of minder kan fataal zijn. Maar nu veaag ik mij af waaron 37 graden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
4.5K
jc54
6 jaar geleden
De ideale lichaamstemperatuur was er al vóór dat dit 37 graden genoemd werd. Het was de heer Celsius die een temperatuurschaal van 100 eenheden benoemde tussen het bevriezen van water en het kookpunt van water. Op die schaalverdeling kwam 37 graden bij onze lichaamstemperatuur staan. Fahrenheit zette 100 graden bij onze lichaamstemperatuur......
tinus1969
6 jaar geleden
Overigens is de lichaamstemperatuur voor verschillende dieren (iets) verschillend: Honden zitten bv rond de 39 graden; vogels rond de 40.

Antwoorden (2)

Een lichaamstemperatuur van 37 graden Celsius zorgt er op een zeer efficiënte manier voor dat we minder vatbaar zijn voor ziektes.
Het menselijk lichaam is warm genoeg om schimmels op afstand te houden, maar niet zo warm dat we constant hoeven te eten om op temperatuur te blijven.

De menselijke lichaamstemperatuur is daardoor bijna optimaal te noemen, net als de temperatuur van de lichamen van de meeste andere zoogdieren.
Erna55
6 jaar geleden
Omdat via de evolutie de snelheid van de chemische reacties in ons lichaam zodanig op elkaar afgesteld zijn dat we dan kunnen overleven.
Met name in de hersenen gaat het boven de 39 graden en beneden de 34 graden al behoorlijk mis. Vitale functies zoals ademhaling, hartfrequentie, bloeddruk worden allemaal door de hersenen geregeld.
Bij hoge temperaturen ga je hallucineren omdat de processen te snel gaan.
Bij lage temperaturen werken ze te traag. Je krijgt concentratieproblemen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Waarom de evolutie is uitgekomen op 37 graden is niet te zeggen.
Je zou dan alle chemische reacties en hun interacties moeten doorrekenen. Maar dat zijn er miljoenen.
Daarbij is het een jaar vooruitrekenen van het weer kinderspel.
Zie bijvoorbeeld "The molecular biology of the cell" van Albers.
Een boekwerkje van 1267 pagina's A4 met wat men tot nu toe heeft uitgevogeld.
Reddie