Wat kan een kat nog als je hem bij zijn nekvel pakt?

(Ik weet dat je dit beter niet kunt doen bij volwassen katten - maar het gaat me om het idee.)

Als je een kat bij zijn nekvel pakt, laat hij zijn pootjes slap hangen en kun je hem overal mee naartoe nemen. Maar ik merk dat de kat nog wel enige mogelijkheden heeft zich toch te bewegen, al zijn die mogelijkheden beperkt.

Hoe "werkt" die slapheid wanneer je een kat in zijn nekvel pakt? Is het een reflex die kan worden 'overruled' door een andere, sterkere reflex wanneer dat nodig is? Of moet ik het zien als iets dat als het ware aangeleerd is (ook al is het niet aangeleerd)?

Kan ik het vergelijken met mijn eigen reflex als ik iets vastpak dat enorm heet blijkt te zijn? Als ik bijvoorbeeld een theelepeltje oppak dat enorm heet blijkt te zijn, laat ik dat theelepeltje in een reflex direct los, ook al valt het daardoor op de grond. Maar als ik een pan soep optil waarvan ik denk dat die lauw is, maar hij blijkt gloeiend heet te zijn, dan laat ik die pan niet direct op de grond vallen, maar zet ik hem supersnel weg. Mijn "loslaatreflex" wordt dus 'overruled' door mijn kennis van de gevolgen van het laten vallen. Werkt het bij de kat vergelijkbaar?

Cryofiel
6 jaar geleden
in: Biologie
8.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
werkt niet bij alle katten zo, ik heb een kat die juist extra hard gaat spartelen als je dit doet, en het voor elkaar krijgt met zn achterpoten de hand te krabben die hem vasthoud, zodat je weer loslaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In mijn persoonlijke ervaring is de reactie van volwassen katten op 'nekvel' heel wisselend. Eén van mijn katten reageerde er vrij goed op zodat we het vooral bij de dierenarts konden gebruiken om hem rustig te houden, maar bij mijn andere katten is die reactie nooit zo sterk geweest.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik heb begrepen dat het bij een volwassen kat over het algemeen wel werkt, maar dat het bijzonder onaangenaam is voor de kat. Een kitten weegt bijna niets. Bij het nekvel pakken doet geen pijn. Een volwassen kat weegt 3,5 tot 5 kilo. Al dat gewicht hangt dan aan het nekvel. Dat is pijnlijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een volwassen kat moet je nooit optillen aan z'n nekvel. Maar het nekvel wat omhoog trekken terwijl je de poten ook steunt, of terwijl de pootjes op de onderzoeksbank van de dierenarts staan, kan erg zinvol zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zelf doe het nooit bij mijn jeweetwel kater maar de dierenarts moet vaak wel. Mijn kat is een halve wilde zeg maar en dan is dat vaak de enige oplossing. En dan "hangt" in zijn vel en lijkt compleet van de wereld, alles kan gedaan worden en zodra hij de kooi ziet.. WAKKER spartelen! Vier poten wijd en dat past never nooit niet door de bovenopening van de kooi... Heel apart.

Antwoorden (2)

Allereerst: in pricipe til je nooit een kat op aan het nekvel, omdat dat pijnlijk is voor de kat. Dat moeders het ook doet gaat niet op: die doet dat alleen als de kittens nog erg klein zijn. Die kleintjes doen dan idd reflexmatig niets meer. Vaak tilt die moederpoes de kleintjes ook op aan de nek, en niet aan het vel.

Dat gezegd hebbende, heb ik ik mijn 22 jaar bij de dierenambulance al heel wat katten aan het nekvel opgetild: een dwanggreep die altijd werkt, zolang je niet te maken hebt met een ongecastreerde kater met bijbehorende vette nek. De kat zit enorm ruim in het vel, en hangt zodoende in zijn of haar eigen vel, en kan geen kant op. Met reflexen heeft dat niets te maken. Maak namelijk de fout de kat toe te staan zich met de achterpoten af te zetten, en hij keert zich om in zijn vel en tegen je.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar als het enkel is omdat een kat in z'n nekvel hangt, waarom werkt het dan ook als je enkel het nekvel een beetje omhoog trekt, dus zonder dat een kat met z'n gewicht erin hangt? En wat van al die - in mijn ogen soms te ver gaande - Youtube filmpjes met titels als "How to deactivate a kitten"? Zou het niet óók reflexmatig zijn, of wellicht meer een geconditioneerde reactie? Ik heb een kat gehad die duidelijk rustiger werd bij DA-bezoeken e.d. als je zijn nekvel wat omhoog trok. Hij kon alles nog op zo'n moment, maar liet de dingen die moesten gebeuren wat meer over zich heen komen en was wat beter te hanteren (het was nogal het type van 'aan mijn lijf geen polonaise').
Rieneke1
6 jaar geleden
Voor een kitten is het idd een reflex, maar ik betwijfel of het dat voor oudere katten nog steeds is. Ik ben meermaals heftig aangevallen door katten die ik bij het nekvel vast had, omdat ik niet goed bij de les was en toestond dat de achterpoten van de kat zich konden afzetten. Wellicht was je kat ook rustiger geworden als je met je middelvinger kringetjes over z'n voorhoofd had gekroeld? Ik weet het eerlijk gezegd niet, ik ga puur uit van m'n zeer ruime ervaring met nekgrepen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet het ook niet hoor, maar zoals ik in de reacties al schreef is mijn persoonlijke ervaring dat de reactie bij volwassen katten nogal verschillend is. En dan heb ik het trouwens niet over optillen aan het nekvel, maar het zachtjes optillen van het nekvel in een stresssituatie. Bij mijn huidige twee katten is dat niet nodig, die kun je inderdaad prima afleiden met aaien over de kop of gewoon zachtjes tegenhouden. Maar die kat waar ik het eerder over had was gewoon niet te houden op een andere manier, en daarbij was het naar mijn mening beter om zachtjes z'n nekvel wat op te trekken zodat de dierenarts hem vlot kon onderzoeken dan hem de kans te geven zich los te vechten zodat we hem steeds opnieuw zouden moeten vangen en uiteindelijk het onderzoek alleen uitgevoerd kon worden als ze hem met minstens drie man vasthielden. Ik heb er nog één gehad, die was normaal gesproken wel makkelijker te hanteren maar ontketende een soort oerkracht als hij besloot dat hij iets niet wilde. Die reageerde amper op het optillen van het nekvel, dus die moest gewoon met kracht gefixeerd worden. Gelukkig mankeerde hij bijna nooit iets, en was hij knuffelig én dom genoeg om zich in eerste instantie gewoon op te laten pakken.
Een kat kan inderdaad nog maar weinig als hij/zij in de nek gegrepen wordt. Dit is door de natuur zo geregeld door de kat enkele plekjes te geven die direct reageren met een reflex. Dit zijn drukpunten die liggen tussen de eerste en zevende nekwervel langs de middellijn.
Zie het als de drukpunten die een shiatsu-therapeut moet leren bij een menselijk lichaam om reacties uit te lokken. Als die punten gestimuleerd worden, kan het lichaam niet anders dan automatisch op een bepaalde manier te reageren.

Wordt bij de kat een nekvelgreep toegepast, dan kan deze niet anders dan passief te worden. Een aanzienlijk deel van hen, wordt passief op het moment dat ze op een bepaald punt in de nek vastgepakt worden. De zintuigen worden niet uitgeschakeld, maar de motoriek wordt geremd. Dit verschijnsel wordt 'tonische immobiliteit' genoemd. Dit is een kortstondige maar omkeerbare situatie die van enkele seconden tot een paar uur kan duren...het ligt eraan hoe vatbaar de diersoort is en is meestal langer aanwezig bij dieren waarop gejaagd wordt. Zo zullen prooidieren in uiterste nood, van angst verstijven en zich bewegingloos houden om het roofdier te misleiden en alsnog te kunnen ontsnappen.

Het immobiel worden als reactie op de nekvelgreep van de kat is evolutionair noodzakelijk gedrag en katten grijpen andere katten in bepaalde situaties ook bij het nekvel vast. Zo zorgt deze reflex ervoor dat moeder haar kittens op een makkelijke manier kan vastpakken en in veiligheid kan brengen, mocht dit noodzakelijk zijn.
Het kitten zal automatisch de rug buigen, de staart krult op richting buik en het katje wordt passief. Naarmate het kitten ouder wordt zal moeder dit niet meer doen..het is dus niet direct corrigeren wat ze doet.

Dit is natuurlijk gedrag bij katten onderling en wordt door hen alleen in nog een andere situaties toegepast. Zo zal de kater tijdens het dekken de poes in het nekvel vastbijten en vasthouden, om te voorkomen dat ze wegloopt. Ik kan me voorstellen dat 2 vechtende katten ook zullen proberen elkaars nek te grijpen en flink te bijten.

De nekvelgreep zal niet elke kat ook in het gedrag remmen...sommigen worden erg opgewonden en angstig en daardoor agressief. Een kat verliest niet graag de controle op de situatie. Een rustige kat zal het eerder toelaten dan een dominante eigenzinnige soort. Toch zou het nooit een standaardmethode mogen worden om een kat in bedwang te houden en alleen gebruikt worden als er geen alternatief is.
amc
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Mooi compleet antwoord. Plus