Midden op de noordpool zijn er geen planten en daarom hebben insekten daar geen voedsel.
In het noordpoolgebied leven wel insekten.

---- In het Noordpoolgebied en de toendra leven onder meer muggen, waterjuffers, vlinders en hommels. De hommel die hier voorkomt is de Arctische hommel. Hij heeft behaarde schubben die ervoor zorgen dat hij in de noordelijke kou kan vliegen. De hommels moeten zich vanwege de korte zomer, net als planten, snel voortplanten. Ze hebben een koningin die de eitjes legt. Werksters zorgen ervoor dat er voedsel verzameld wordt. Wanneer de zomer voorbij is en het weer kouder wordt, sterven alle werksters. De koningin gaat niet dood, zij houdt een winterslaap tot de volgende lente. De Arctische hommel is ook belangrijk voor het bestuiven van bloemen van planten, onder andere die van de poolwilg. -----
Erna55
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt!! Nu ben ik weer een stap verder!!
Heel simpel. Insecten zijn koudbloedig en komen pas in actie als hun lichaamstemperatuur op orde is. Is in die barre streken meestal van korte van duur.
Je ziet hier ook geen insecten met koud weer, en een overvloed wanneer het warm is
Is ook zo voor reptielen en heel wat vissen, zeker in onze contreien. (de meeste zijn koudbloedig).

Voorbeeld; een vlinder vliegt enkel als het warm is en richt steeds zijn open vleugels naar de zon, zodat de zonnewarmte het bloed dat in de geaderde vleugels opgewarmd wordt. Hoe kouder, hoe makkelijker je ze kan pakken.
Nu weet je meteen waar het idee van zonnepanelen is ontstaan. Zoals vaak: uit de natuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
In koude streken leven wel insecten en andere dieren, maar vaak heel kort.