kunnen blinden mensen met kleur dromen?

ik heb echt een gekke vraag en weet echt niet hoe ik hier op ben gekomen maar kunnen blinden mensen gewoon dromen zoals wij met kleur enzo want hun hebbe dat nooit gezien want ze zijn blind maar kunnen ze wel zo dromen als wij? hopelijk vat iemand deze vraag.. -,-

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan zal ik je nog even tot nadenken aanzetten, zullen er ook mensen zijn die ooit hebben gezien, maar op latere leeftijd blind zijn geworden?
Zullen zij dan wel in kleuren kunnen dromen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zal je het antwoord geven, mensen die blind geboren zijn dromen niet in kleuren, mensen die op latere leeftijd blind geworden zijn, dromen de eerste tijd , periode verschilt per persoon, in kleur en later vervaagd dat in niets (of in lichte en donkere vlakken, zonder iets te herkennen), net als alle herinneringen zullen bij blinden ook de herinnering aan kleuren in de loop der tijd vervagen, zo ook in hun dromen. De dromen van mensen die op latere leeftijd blind zijn geworden zullen langzaam veranderen naar het heden wat zicht betreft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn moeder is al 32 jaar blind, ze werd blind toen ik 21 jaar was en zij was op dat moment 42 jaar.
En ze zei me ook dat ze nu nog altijd in kleur droomt, ze kan zich zelfs nog herinneren welke kleuren bepaalde dingen in haar verleden hadden van de tijd toen ze nog kon zien, en ik heb het bvb niet over gras of de lucht want zelfs een geboren blinde weet van horen zeggen welke kleuren lucht en gras hebben.

Antwoorden (1)

Dromen komen tot stand op basis van herinneringen. Het gebied in de hersenen wordt wel vergeleken met een zeepaardje, die met de staart zwiept en zo allerlei stukjes van herinneringen bij elkaar raapt en er een droom van maakt. Dat is wat eenvoudig gezegd natuurlijk. Hoe het precies werkt is natuurlijk een stuk ingewikkelder. Door de dromen verwerk je de opgedane prikkels.

Iemand die blind geboren is heeft nooit kleuren gezien en zal dus ook in de dromen geen kleur zien, geen beelden zelfs. Zoals jij de kleur ultraviolet niet in je droom zult zien, omdat je die in het echt ook niet kan waarnemen en je er dus geen herinnering aan kan hebben. Zo zal iemand die doof geboren is ook geen geluiden horen in de droom.

Iemand die blind geworden is maar daarvoor wel heeft kunnen zien, kan door die herinneringen wel beelden zien in de droom. Wat niet betekent dat elke blinde ook met beelden droomt, maar het kan wel omdat er herinneringen van zijn.