is er een organisme die het beeld ''normaal'' binnenkrijgt?

We hadden het laatst tijdens de biologie les over, dat wij, mensen, alles op zijn kop qua beeld, binnenkrijgen. En dat onze hersenen het weer om zetten naar onze ''normale'' beeld. Nu vroeg ik mij af: is er een (levend, (vrij bekend)) organisme, die alles wél op zijn kop binnenkrijgt, waarvan de hersenen het NIET omzetten naar onze wel bekende manier. dus die het daadwerkelijk ziet zoals het is?

6 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
erotisi
6 jaar geleden
je bedoelt dat die het daadwerkelijk ziet zoals het binnenkomt op het netvlies!? Want we gaan er maar even vanuit dat onze tastzin bevestigt dat de tv niet aan het plafond hangt.... Ik vermoed dat de meeste organismen met ogen de wereld op zijn kop registreren. Hoe de hersenen of bewustzijn daadwerkelijk in de kop van dat organisme dat registreert zal wel bijna onmogelijk zijn om dat te weten. Maar omdat de ogen synchroon zullen moeten werken met de andere organen zoals geluid en beweging zullen de hersenen het wel op een zekere manier rechtzetten.

Het beste antwoord

Ja en nee...

Feitelijk draaien onze hersenen het beeld niet om. het is meer dat ze geleerd hebben dat een voorwerp wat links-boven in het oog geprojecteerd wordt zich feitelijk rechts-onder bevindt. En die kennis wordt meegenomen in de coördinatie van onze bewegingen en onze blik op de wereld. Dit truukje wordt dan in Jip-en-Janneke-taal uitgelegd als dat onze hersenen heet beeld eerst omdraaien. Maar dat is dus strikt genomen niet het geval.

In feite voldoen álle wezens met ogen dus aan dan jouw vraag. Maar dat is meer een definitie-kwestie.

Maar afgezien van dat laten we toch eens in het bestaan van jouw wezen meegaan:

Stel je dat organisme eens even voor: door de werking van de lens van het oog ziet dat wezen de wereld op z'n kop: lampen hangen aan de vloer en stoelen staan op het plafond.

Dat wezen zal al snel merken dat hij de stoel zich niet omhoog, waar hij het ziet, maar juist omlaag bevindt.
Wanneer het wezen NIET met die situatie om weet te gaan, dan zal het tegen van allerlei praktische problemen oplopen (vrij letterlijk...)
Maar het belangrijkste is het zal ook de verkeerde kant op vluchten recht vóór de aanstormende auto, of recht ín de klauwen van het roofdier.

De overlevingskans van een dergelijk dier is gering. De voortplantingskans dus óók.

De kans dat zo'n wezen werkelijk deel uit gaat maken van de evolutie is nul. Dus nee, zo'n wezen zal niet bestaan.

Wel nog een laatste opmerking: er zijn dieren die wel licht waarnemen, maar daarbij geen gebruik maken van lenzen. Die krijgen dus geen 'op-z'n-kop-beeld' en hoeven daar dus ook niet mee te dealen. Denk b.v. aan een bacterie die kan waarnemen of een lichtbron zich links of rechts van 'm bevindt. Deze bacterie hoeft deze waarneming niet om te draaien omdat er geen lens die het beeld omdraait.
Nog afgezien van het feit dat er zonder lens überhaupt geen beeld zal zijn. Hoogstens een waarneming van licht en donker.
Ozewiezewozewiezewallakristallix