Bestaat er iets als een omgekeerde blinde vlek?

Of werkt dit wellicht volgens hetzelfde principe als de blinde vlek?

Het gaat namelijk om het volgende.
Als ik op een heldere avond naar de lucht kijk, kan ik soms bepaalde sterren alleen maar zien als ik er niet rechtstreeks naar kijk. Als ik dat wel doe, dan zie ik ze (bijna/vrijwel) niet. Hoe zou dat mogelijk zijn? Heeft dat ook met de werking van de blinde vlek te maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Om je gerust te stellen, mocht dat nodig zijn, wat jij beschrijft is hoe het oog normaal werkt. "Iedereen" heeft het.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik was niet ongerust, maar ik kan me voorstellen dat je dit uit de toelichting zou kunnen afleiden. Toch bedankt!

Antwoorden (1)

Dat heeft niets met de blinde vlek te maken maar met verschil in gevoeligheid van de twee typen lichtgevoelige cellen van het netvlies.
Het centrale stuk van het netvlies, de z.g. gele vlek, is het deel waarmee je recht naar een object kijkt. Dit gebied bevat hoofdzakelijk de kleurgevoelige "kegeltjes" - deze zijn iets minder lichtgevoelig dan de juist meer lichtgevoelige "staafjes" die hoofdzakelijk in de rest van het netvlies zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ter aanvulling op het antwoord hierboven: staafjes zijn behalve lichtgevoeliger ook gevoeliger voor beweging. Het twinkelen van de sterren (wat veroorzaakt wordt door turbulentie in de atmosfeer) kun je ook zien als een vorm van beweging, en daar reageren staafjes dus sneller op dan kegeltjes. Bronnen:
- https://www.natuurlijkzien.nl/netvlies-centraal-en-perifeer-zicht