wat is het verschil tussen een kamille bloem en een margriet?

Ik wou net thee maken omdat ik een kamille bloem dacht gevonden te hebben, maar dan zegt derest tegen mij dat dat margrietjes zijn... Wat is het verschil? Of zijn het gewoon twee verschillende benamingen voor één soort bloem?

6 jaar geleden
in: Biologie
18.4K
Reddie
6 jaar geleden
Knijp in stegel, blad of bloem.
Dan ruik je het.

Het beste antwoord

Er zijn meerdere soorten kamilles die moeilijk uit elkaar te houden zijn. De reukloze kamille (Tripleurospermum maritimum) kan heel grote bloemen hebben en lijkt dan wel op een margriet, maar het blad van de kamille heeft een verdeling in een groot aantal fijne slippen en dat van een margriet heeft dat niet.

De reukloze kamille lijkt ook op echte kamille, maar de echte kamille ruikt sterk naar honing en die kan je dus aan de geur herkennen. Echte kamille bloeit vanaf mei tot het einde van de zomer. Van deze plant worden de gedroogde blaadjes gebruikt voor thee.

Echte kamille kun je behalve de geur ook herkennen aan de holle bloemhoofdjes. De vorm van de bloembodem wordt bij echte kamille tijdens de bloei kegelvormig, waardoor de lintbloemen naar beneden buigen. Reukeloze kamille heeft dat niet waardoor de bloemen op de margriet lijken. Maar daarvan is het dus door de vorm van het blad te onderscheiden.
Amadea
6 jaar geleden
Siri1995
6 jaar geleden
Bedankt, hier kan ik wat mee. Ik wou namelijk thee ermee maken, maar dan zijn t volgens andere mensen margrietjes.. Ik zou s verder kijken waar ik ze gevonden heb. Dank u