Hoeveel pk heeft een Belgisch Trekpaard?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
5.3K
Ivana
6 jaar geleden
Een pk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou je denken. Maar dat is enkel als het om een hele lange tijd gaat. Sommige paarden kunnen wel 7 of 8 pk kortstondig halen. http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/324147/pk-paard bastanovum legt het mooi uit.
Ivana
6 jaar geleden
Logisch is als de kracht van één paard één paardenkracht is! Ik hou van logica.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan moeten alle paarden hetzelfde vermogen kunnen leveren. Sommige dingen zijn jammer genoeg niet zo logisch bedacht of benoemd, wat van belang is, is wat waar is. http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/aardrijkskunde/vraag/617693/geografisch-noord-magnetisch-noord-magnetisch
Zo krom als een hoepel maar wel realiteit. Ik hou ook van logica, sommige mensen hebben echter in de geschiedenis onhandige afspraken gemaakt. Nu is pk vervangen door watt, dus sterft de onhandige benaming vanzelf uit.
Erna55
6 jaar geleden
1pk was gedefinieerd als het arbeidsvermogen dat een gemiddeld paard langdurig kon leveren.
Een sterk paard kan meer vermogen leveren. ----
Bij de komst van de stoommachine - die het paard moest vervangen - sprak het vanzelf dat men het vermogen vergeleek met het vermogen van een paard. Een paardenkracht was dan ook het arbeidsvermogen dat een gemiddeld paard langdurig kon leveren, bijvoorbeeld voor het aandrijven van een rosmolen.
SimonV
6 jaar geleden
Een Belgisch trekpaard kan 1800 kg per meter trekken. https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_horse
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik herinner me dat mn natuurkunde leraar een heel verhaal vertelde over hoe james watt niet wist voor hoeveel $ hij zijn stoommachine kon verpatsen. Die machine kon evenveel werk verrichten als 4 paarden. Hoewel onlogisch, was er uit voortgekomen dat 1 paard 4pk kan leveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ieder paard is anders en ook zijn kracht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@fader Je bedoelt vermogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag: is dit natuurkunde in de Biologie categorie?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MrTomaatMaar, er is een maar. Als je het bvb over kracht als wedsrtijd zou hebben?, dan zitten we niet meer in de categorie PK want daarvoor moet je in de categorie machinebouw en motorbouw zijn, waarom?, omdat PK een eenheid is die is uitgevonden door mensen met betrekking tot de kracht in motoren en machines, en dat heeft met echte paarden niks meer te doen.
Nu kan ik echter wél zeer goed, en zelfs graag aannemen dat een trekpaard gelijk van welk land, even sterk kan zijn als bvb 5 renpaarden, toch als het gaat om het trekken van gewicht gaat.
En om de wedstrijd eens verder door te trekken?
Een vlo kan 100 meter hoger springen dan hij zelf hoog is.
Een olifant is sterker dan 5 trekpaarden, maar daarom levert een olifant nog geen 5 PK maar één OK, één Olifantenkracht dus, en springen kan een olifant al helemaal niet.
En oud? wij weten allemaal dat bvb een stokoude auto niet meer dat aantal PK kan leveren dan die nog kon toen de auto nog nieuw was.
Dus de vraag "Hoeveel pk heeft een Belgisch Trekpaard?" Dat is appelen met peren vergelijken en tussen dit vergelijk een antwoord proberen te vinden is niet te doen, omdat PK over machines en motoren. gaat en niet over paarden want dat is biologie.
En een Brabant's trekpaard is ook een trekpaard en vanwaar is die, waar is Brabant?
Dus het land van herkomst doet er niet toe en waar het woont ook niet, daarom dat ik ook zei dat een Amerikaanse Bizon het zelfde is als een ZOO van Antwerpen Bizon, namelijk één Bizon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap niet waar je het idee vandaan hebt dat er twee soorten PK/pk zouden zijn. pk=pk paardenkracht welke staat voor een vermogen welke net zo goed bij dieren als machines te meten is. PK bestaat niet of is exact hetzelfde als pk.
pk wordt nuofficieel niet meer gebruikt. Je gebruikt nu watt.
1pk=~750watt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenkracht
(zoals je ziet zowel bij dier als machine te gebruiken, immers een boomstam of ploeg maakt het niet uit of deze door een apparaat of die voort wordt getrokken, er is wel een bepaald vermogen voor nodig) Men heeft juist ooit pk verzonnen toen men overging van paard naar machine om zo het vergelijk te kunnen trekken. Immers je had 4 paarden, wilde een trekker of weet ik welk apparaat kopen en moest dus een apparaat hebben dat zoveel als die 4 paarden kon halen. Over landen/belgisch/brabants etc, dat is iets waar ik mee discussieer met jodokus52, in mijn ogen maakt dat juist ook niet zo veel uit, dus die discussie zal je moeten voeren met jodokus52. Een gezond trekpaard zal ongeveer 10-15 pk kortstondig kunnen halen. En als je langdurig gaat meten ongeveer 1pk. Maar niet 1pk OMDAT het om vermogen gaat en
niet om kracht?!? Het gaat altijd om vermogen, niet om kracht. Op de Engelse site over paardenkracht: https://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
In 1993, R. D. Stevenson and R. J. Wassersug published correspondence in Nature summarizing measurements and calculations of peak and sustained work rates of a horse.[15] Citing measurements made at the 1926 Iowa State Fair, they reported that the peak power over a few seconds has been measured to be as high as 14.9 hp (11.1 kW).[16] Ofwel men heeft geconstateerd dat een paard tot wel 14,9 pk kortstondig kan leveren. Het antwoord van fremar klopt dus. Immers 14,9 valt ergens tussen 10 en 15 pk.

Antwoorden (1)

“Een gezonde man heeft een kracht van ongeveer 1 pk. Een volwassen boerenpaard is tien tot vijftien keer sterker, goed dus voor 10 tot 15 pk
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Een volwassen boerenpaard" is toch geen Belgisch trekpaard.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat het aardig in de buurt komt. Een trekpaar en een boerenpaard zijn volgens mij eender.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=boerenpaard+foto&oq=boerenpaard+foto&aqs=chrome..69i57j0.8159j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Nee, toch niet, een boerenpaard, gewoon een paard (peerd/'knol') dus geen rijpaard (veel verschillende rassen/ paardrijden), is vele malen slanker en hoewel stevig, niet te vergelijken met een Belgisch trekpaard. Ik heb ernaast gestaan, ongelooflijk. http://www.hippostar.nl/paardenrassen/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bron: Dé sensatie van het Oldtimer Festival in Ravels is een 16-span: zestien Brabantse trekpaarden die samen een oerkracht ontwikkelen van minstens 160 pk. In een unieke trekwedstrijd nemen de aloude boerenklossen het op tegen machtige oldtimertractoren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch_trekpaard Belgisch trekpaard Belgisch trekpaard
Het Belgisch trekpaard, Brabants trekpaard of Brabander is een paardenras afkomstig uit België. Dus 160 tot 200pk gedeeld door 16 = 10 tot 12.5 pk. Later in de bron: Een volwassen boerenpaard is tien tot vijftien keer sterker, goed dus voor 10 tot 15 pk. Wie het gaat halen in onze ‘trekkertrek’? Het wordt spannend”, gelooft Louis. Waarmee deze man dus boerenpaarden en trekpaarden gelijk trekt. Logisch, immers wat anders dan voor trekkracht heeft een boer een paard? http://anw.inl.nl/article/boerenpaard
(zie onderaan de pagina) Plus dus voor fremar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, er is duidelijk verschil tussen een 'boerenpaard' en een Belgisch trekpaard. Twee verschillende rassen.
Geen ontkomen aan, is een feit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je ook door jodokus52 dat de hele bron die fremar aanhaal gaat over Belgische trekpaarden (Brabantse trekpaarden) en dat iemand die ze heeft er dus over spreekt in de vorm van boerenpaarden. Lees die bron eens rustig door. En dan de wiki over Belg. trekpaarden. Een Belgisch trekpaard is namelijk een van de vele soorten boerenpaarden of trekpaarden. Boerenpaard is niet "een ras", maar meer een verzamelnaam, alle paarden die gebruikt worden om op een boerenland het trekwerk te doen. Daar valt een Belgisch trekpaard ook onder. De foto's bewijzen juist eerder dat het ongeveer hetzelfde is. Brede gespierde paarden. Niet vergelijkbaar met renpaarden. Belgisch trekpaard:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Belgisch_trekpaard.jpg/266px-Belgisch_trekpaard.jpg Boerenpaard
https://lh6.googleusercontent.com/-hb-8VthpyDk/T8IyzJov9xI/AAAAAAAAFuY/mF_miqCyztA/s783/boerenpaard9002.jpg?gl=BE
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MrTomaat Een paardentram in Stockholm, Zweden… Ja, dat is er bvb in Afrika nog niet, maar mochten ze DAAR bvb een sterke machine uitvinden, dan zouden ze het daar mogelijk gaat hebben over OK = Olifantenkracht, wie weet.
En dan komt er mogelijk een vraagsteller op Goeie vraag: "Hoeveel PK is gelijk aan één OK? of, Hoeveel OK heeft 10 Belgisch Trekpaarden? of Hoeveel Belgisch Trekpaarden zijn er nodig om 1 OK te leveren? Wie weet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MrTomaat, tijdens het geven van een uitleg op jouw verzoek, waar ik graag op wil ingaan, heb ik helaas per abuis tijdens het bewerken van die uitleg, mijn antwoord verwijderd, en dat spijt mij zeer.
Ik wil u mijn uitleg echter toch niet schuldig blijven en een antwoord op jouw vraag geven, jouw vraag was:
"Maar je blijft erbij dat een renpaard en een trekpaard, waarvan je weet dat het renpaard maar het halve vermogen kan leveren van het trekpaard, toch beide paarden 1pk vermogen kunnen leveren. Ook een paard met 3 benen kan 1pk leveren. Een oud paard, een ziek paard? Wat ze ook doen, per definitie leveren ze 1pk?"
En ook, maar dat kan ik niet meer citeren: Iets over dat je het een gek antwoord vind dat PK niet over kracht gaat maar om vermogen, en dat het dus niet kan dat één paart maar 1 PK kan leveren ook al is een trekpaard veel sterker dan gewone paarden met mogelijk méér PK? En of ik dat eens helemaal wilde uitleggen? Ok:
En ja, jij mag dat uiteraard een gek antwoord vinden, even goede vrienden.
Ik neem daarvoor mezelf als voorbeeld:
Hoeveel kracht heeft één jerovanja?
Simpel antwoord: één Jerovanja.
En stel dat ik 200 KG kan tillen en jij maar 100 KG, dat zal van mij geen twee mensen maken en ook geen twee jerovanja's want ik besta maar één keer en geen twee keer, bijgevolg lever ik voor MIJzelf met mijn 200 KG aan til-kracht, toch maar de kracht van die ene mens die jerovanja is want die bestaat maar één keer.
Zo bedoelde ik dit dus, en een ziek paard of Trekpaard of driebenig paard, zij trekken ook maar dat aantal aan kracht dat zij als paard kunnen zijn, dat bedoel ik dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En dat je mijn uitspraak over dat "vermogen" zo gek vind?
In mijn helaas verwijderde antwoord dat ik gaf, stond een bron, een link dus, en als je die link zou kunnen openen dan zou je het volgende lezen: Ik citeer:Paardenkracht Een paardentram in Stockholm, Zweden
De paardenkracht (Nederlands symbool pk en vaak zo uitgesproken) is een oude eenheid van arbeidsvermogen, waarvan het gebruik sinds 1978 – bij de invoering van het SI-stelsel – wettelijk niet meer is toegestaan. De naam paardenkracht is verwarrend, want het is geen eenheid van kracht maar van vermogen. De Engelse naam horsepower (symbool HP) geeft die verwarring niet.
De paardenkracht heeft, in tegenstelling tot andere eenheden, geen internationaal overeengekomen symbool.
Bij de komst van de stoommachine - die het paard moest vervangen - sprak het vanzelf dat men het vermogen vergeleek met het vermogen van een paard. Een paardenkracht was dan ook het arbeidsvermogen dat een gemiddeld paard langdurig kon leveren, bijvoorbeeld voor het aandrijven van een rosmolen." Einde citaat.
Deze uitspraak over Vermogen komt dus niet van mij alleen, zie link, je mag ze hebben:https://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenkracht
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Juist langdurig. Maar kortstondig kan een paard veel hoger komen namelijk wel tot 15pk. Een mens kan zelfs 1pk leveren kortstondig.