Hoe noemt men een mannelijk en een vrouwelijk zeepaardje?

Hallo

Voor school moet ik een presentatie geven over het zeepaardje. Daarom ben ik op zoek naar de naam van het mannelijke en vrouwelijke dier. (Voorbeeld hond: reu & teef).

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Amadea
6 jaar geleden
Gewoon mannetje en vrouwtje. Zie bijvoorbeeld http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=duikgids&id=200v

Het beste antwoord

Niet voor alle dieren zijn er aparte namen voor mannetjes, vrouwtjes en jonkies. Voor zover ik weet ook niet voor zeepaardjes (al ligt de woordspeling met merrie en hengst voor de hand).

Toegevoegd na 1 uur:
Verduidelijking: er is in het Nederlands dus geen officiële of gangbare naam voor zeepaardmannetjes en zeepaardvrouwtjes. Sommige mensen zullen ze (voor de grap) zeemerrie en zeehengst noemen, maar dat zijn geen gangbare termen. Er zijn heel veel diersoorten waarbij er voor de mannetjes en vrouwtjes geen aparte naam is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Onbegrijpelijke min. Plus.
Hier wordt ook zeehengst als antwoord (woordspeling?) gegeven... ;-) http://researchmaniacs.com/Animals/Male/What-is-a-male-Seahorse-called.html
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lastige is dat ik natuurlijk niet kan bewijzen dat niet ooit iemand ze toch een naam heeft gegeven. Wat er niet is, kun je immers niet bewijzen. Ik kan dus niet met 100% zekerheid zeggen dat er geen naam voor is. Maar naar mijn beste weten is er dus geen naam voor.
SimonV
6 jaar geleden
In het Engels lijken zeehengst en zeemerrie dus wel toelaatbaar, maar niet echt gangbaar: https://en.wiktionary.org/wiki/seamare
http://www.yourdictionary.com/seamare Hier een andere betekenis:
http://rathascreature.wikia.com/wiki/Seamare
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ach ja, zeehengstje en zeemerrietje, wie komt er niet op die grap? Engels, tja... Engelsen doen wel meer wat wij alleen voor de grap doen. Het is bijv. verboden om in het Britse parlement te overlijden. In het Engels geldt "act of God" in officiële stukken als aanduiding voor natuurrampen. Ik dacht even dat de vraag bedoeld was om de grap uit te lokken, maar er staat bij dat het voor een schoolpresentatie is. En dat klopt, of anders is het goed gedaan, want er staat "school presentatie".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@NickBoven: dat iemand ergens iemand een naam aan geeft, maakt die naam niet tot hoe *men* dat noemt. Die naam moet eerst nog 'viraal gaan'. En dan niet gewoon viraal, maar pandemisch retroviraal.

Andere antwoorden (1)

Zeepaardjes noemt men zo omdat ze op paardjes lijken, maar het zijn vissen.
Vrouwelijke vissen noemt men kuiter of kuitvis en mannelijke hommer, hom of gelt.
Als je deze namen gebruikt zit je zeker niet fout.