Zijn er lichaamsdelen die het overgrote deel van je leven niet worden vervangen?

Je hoort vaak zeggen dat je na elke 7 jaar niet meer dezelfde bent omdat dan al je cellen zijn verandert. Dat kan wel kloppen maar je bestaat niet alleen uit cellen maar ook uit eiwitten en dergelijke.

Nu is mijn vraag welke onderdelen blijven levenslang (of bijna) bestaan uit dezeflde moleculen (dus niet soort maar echt dezelfde).

Zo dacht ik bijvoorbeeld dat de ooglens die grotendeels uit eiwitten bestaat misschien wel een leven lang meegaan, op wat reparaties na, maar is dat ook zo?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Utrecht
7 jaar geleden
Eiwitten zitten in de cellen, zoals spiercellen. "losse" eiwitten spoelen nog sneller weg (via lymphe of bloedvaten).
Botmateriaal en tanden zullen relatief lang "ongewisseld" blijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bot zit op 7 a 10 jaar, daar komt de 7 jaar in de vraag vandaag, de rest van het lichaam gaat veel sneller. Alleen tanden, die zijn wel stabiel, tenminste de buitenste laag, hoewel er mineraal uitwisseling is. Dat zijn echter geen cellen. Bij een vrouw: eicellen

Antwoorden (2)

Als het gaat om moleculen: DNA. DNA wordt weliswaar zo nodig hersteld, maar niet integraal vernieuwd of vervangen.
tinus1969
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar als DNA in cellen zitten en die cellen leven maximaal 7 jaar dan is het DNA toch ook weer weg?
Heel misschien dat sommige delen herbruikt worden voor de bouw van nieuwe, maar dat is niet precies de vraag.
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi, niet alle cellen gaan dood. En cellen die niet doodgaan, vervangen hun DNA niet.
erotisi
7 jaar geleden
Aan welke denk je dan?
tinus1969
7 jaar geleden
Stamcellen, zenuwcellen, geslachtscellen, oa.
erotisi
7 jaar geleden
denk je dat de eiwitten in onze lens worden vervangen
de haartjes in je oor die geluidsgolven doorgeven aan je zenuwen worden nooit vervangen of gerepareerd. Daarom hersteld is gehoorschaden zich niet.