Is dit een nest van een vogel ?

Wandelend langs de lek zag ik dit is een boom hangen. Is dit een nest van een vogel en zo ja wat voor vogel ? Het is ongeveer ter grote van een voetbal.

Toegevoegd na 50 minuten:
Ik probeer nog meer foto's te plaatsen maar dat lukt niet.....

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
ronron1212
7 jaar geleden
foto
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit lijk op een grote bol dun koord. Als je de foto wat uitvergroot zie je duidelijk dat de draden omwonden zijn zoals op een bol breiwol. Aan de buitenzijde, vooral links, zie je duidelijk dat het koord is, en geen takjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo op het eerste gezicht lijkt het fake, maar eekhoorns maken wel mooie ronde bollen.

Antwoorden (4)

het kan een zogeheten heksenbezem zijn die zie je veel in bomen het lijkt op een vogel nest maar bestaat uit veel dunne takken er dicht bij elkaar

Toegevoegd na 1 minuut:
maar ik zag geen foto bij jouw vraag dus heb dit er van kunnen maken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de foto niet kan zien is het raden natuurlijk, en zou ik hetzelfde antwoorden.
Dit is geen heksenbezem of maretak, die takjes zitten veel losser in elkaar. http://www.maretakkenman.nl/de-maretak/
Ja. Het is een nest van de wevervogel.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Weaver_Nest.jpg

Toegevoegd na 1 dag:
Tot de wevervogels (Ploceidae) behoren ook vogels die in Nederland voorkomen zoals de huismus, die evenwel door zijn aanpassing aan de leefomstandigheden in Nederland veel van zijn drang om werkelijk een mooi nest te bouwen heeft verloren.
Erna55
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar die komen toch niet voor in Nederland?
Erna55
7 jaar geleden
Tot de wevervogels (Ploceidae) behoren ook vogels die in Nederland voorkomen zoals de huismus, die evenwel door zijn aanpassing aan de leefomstandigheden in Nederland veel van zijn drang om werkelijk een mooi nest te bouwen heeft verloren.
Er zijn er echter die nog wel een nest weven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het al een mus zou zijn, is het véél te groot.
Zou een wespennest kunnen zijn:Het nest van een sociale wesp bevindt zich in de hoogte (schouw, balk, holle boom, scheuren in muren, ..)
fremar
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar als je goed kijkt zie je dat deze bal is gemaakt van heel veel heel dunne takjes, en dat doen wespen niet.
Ik heb de foto laten zien aan 50 personen, vandaar nu pas een antwoord.
Zij zijn het erover eens dat het geen vogelnest is maar een Eekhoornnest.
Ik heb een foto maar daar rust copyright op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze bol lijkt niet eens op de foto's in je link.
De bol op de foto is duidelijk koord, veel te symmetrisch, bevat geen naalden, mos of takjes.
Het lijkt een grote opgerolde bol koord. Misschien zijn er kinderen mee aan het voetballen geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik foto's via Google bekijk, zie ik enkel nesten van eekhoorns, die tegen een stam aanzitten of bovenop takken. Ik kan geen nest vinden die onderaan een zijtak hangt.