Waarom klapt de buik van een potvis niet in elkaar als hij zo diep duikt?

Een potvis kan heel diep duiken, maar hoe komt het dat zijn buik door al die druk niet in elkaar klapt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
5.4K

Antwoorden (1)

Hij wordt wel in elkaar geduwd, maar zijn borstkas kan het hebben.

----De meeste walvissoorten duiken niet zo diep, meestal zo'n veertig tot zestig meter. Soorten als potvissen en spitssnuitdolfijnen duiken wel veel dieper: ze kunnen (is wel uitzonderlijk) dieptes van vijftienhonderd tot vijfentwintighonderd meter bereiken.
Deze soorten hebben eiwitten in het het bloed die ervoor zorgen dat ze geen caissonziekte krijgen.

Ze worden zeker wel ingedrukt op genoemde dieptes en kunnen wel dertig procent kleiner zijn dan aan het oppervlakte (is berekend).
Het lijf van potvissen is steviger en taaier dan van bijvoorbeeld een bultrug en potvissen hebben geen luchtkamertjes in hun botten, die wij mensen en andere (zee)zoogdieren wel hebben. Deze kleine holtes in het bot zijn met olie en vet gevuld. Breng je een bot van een bultrug of mens naar een diepte van tweeënhalve kilometer, dan verbrijzelt deze compleet. Een bot van een potvis doet dit niet.

De ribbenkast en het borstbeen van de potvis en spitssnuitdolfijn zijn heel erg indrukbaar, zonder dat pezen of kraakbeen scheurt. Tot slot speelt de drieduizend liter walschotolie in de kop van een potvis een belangrijke rol. Op diepte stolt deze olie tot vast vet, dit vet wordt minder ingedrukt op grote diepte. ---
Erna55