Verteert de mens plantaardig voedsel beter door het eerst te snijden en te koken?

Kan je ook een uitleg bij geven, want een mens is een omnivoor (dat weet ik) maar als je gewoon plantaardig voedsel kauwt en goed maalt met de knobbelkiezen is de verteringsproces toch hetzelfde als je het kookt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Plantaardige cellen hebben over het algemeen een veel hardere celwand dan dierlijke cellen. Die celwand is zo hard dat zelfs ons spijsverteringssysteem niet in staat is die celwand kapot te maken. Daardoor zijn veel plantaardige cellen, en dus plantaardige producten, in rauwe vorm niet bruikbaar voor de mens. Bekende uitzonderingen hierop zijn bessen en vruchten. Maar die zijn dan ook (door de plant zelf) bedoeld om ze te laten opeten. Wortels (de oranje penen bedoel ik), bloemkool en veel andere plantaardige producten hebben ook een relatief "zachte" celwand. Die kun je dus rauw eten (maar gekookt kan ook). Aardappelen daarentegen hebben een heel harde celwand. Je kunt ze niet rauw eten. Althans, je kunt ze "technisch gezien" wel eten, maar ze worden nauwelijks verteerd, dus je hebt niets aan de voedingsstoffen die in aardappelen zitten. Dat is de reden ze te koken. Door de aardappelen te koken, maak je de celwand kapot. Daardoor kan ons spijsverteringsstelsel nu wél bij de voedingsstoffen komen, omdat die nu niet meer opgesloten zitten in een vrijwel ondoordringbare celwand.  

Ja, snijden en koken heeft twee effecten: Ten eerste wordt (zie ook Cryofiel) de celwand kapot gemaakt, waardoor de inhoud van de cellen (zetmeel, suiker, eiwit, vitamines, etc) vrijkomt en opgenomen kan worden. Ten tweede wordt met name zetmeel kapot gekookt en valt uiteen in kleinere, makkelijker verteerbare moleculen. Het verschil merk je duidelijk als je probeert een rauwe aardappel op te eten. Mensen hebben relatief korte darmen en geen blindedarm van betekenis; onze ingewanden zijn niet ingesteld op het verteren van vezelachtige (energiearme) voedselbronnen. Vooral gras/bladeren/boomschors is praktisch onverteerbaar.

Sommige groenten kan je het best koken en er zijn dan ook weer soorten die juist rauw het meest voedzaam zijn. Koken maakt in ieder geval de vertering makkelijker omdat de celwandstructuur hierdoor openbreekt. Bij een slechte vertering door m.n. rauwe groenten krijg je vaak last van een opgeblazen gevoel, maagpijn, boeren en kan je zelfs brandend maagzuur krijgen. Het verteren van rauwe groenten gaat lastiger dan van gekookte-. Onze spijsvertering is ook niet in staat om alle stoffen uit rauwe groenten op te nemen. Lycopeen bijv. kan makkelijker uit gekookte tomaten of -puree opgenomen worden dan uit rauwe tomaten. Er zijn zelfs groenten die schadelijk zijn voor de gezondheid indien je ze niet kookt. Aardappels bevatten bijv. in rauwe toestand de stof 'solanine' en die werkt als gif voor ons. Er zit dan wel niet in elke aardappel genoeg solanine om je te doden, maar de kans is te hoog om het risico te nemen. Ook peulvruchten zijn niet goed om rauw te eten....bruine bonen bevatten een stof die in hoge mate giftig is dat zelfs 5 stuks al genoeg zijn om je misselijk te maken en te moeten braken. Door ze te weken en daarna te koken wordt deze stof afgebroken en kan je ze veilig eten. Olijven zal je zelfs rauw niet lusten omdat ze dan ontzettend bitter smaken. Door ze te pekelen wordt de daarvoor schuldige stof afgebroken en krijgen ze pas de lekkere smaak. Het nadeel van koken is natuurlijk het verlies aan vitaminen en andere waardevolle voedingsstoffen. Aan de andere kant zal je bij het eten van alleen rauwe groenten een tekort aan ijzer, calcium en vit.B krijgen. Daarom is het goed om zowel rauwkost als gekookte ( nog beter gestoomde) groenten te eten. Wissel ze dus af of zet ze samen op tafel. Vergeet echter niet om rauwe groenten altijd extra goed te kauwen om de celwandstructuur op die manier toch wat meer open te breken. Groenten die je het best rauw kunt eten omdat ze dan de meeste voedingsstoffen bevatten zijn paprika, bietjes, ui en broccoli. Spinazie kan je ook rauw eten maar gekookt neemt je lichaam meer calcium, ijzer en magnesium op uit deze groente. Hetzelfde geldt ook voor tomaten, asperges en voor paddenstoelen. Hoewel rauw eten van eetbare paddenstoelen rauw kan, verteren ze heel slecht. Dit geldt ook voor koolsoorten en spruitjes. Toegevoegd na 8 minuten: Het snijden is niet eens per se nodig, Dat doen we eigenlijk alleen omdat het handzamer is om op te prikken en niet te grote stukken binnen te krijgen. Je kunt nl tomaten, komkommer, paprika bijv. ook afhappen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100