Zijn er vissen die achterruit kunnen zwemmen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
11.7K
fremar
7 jaar geleden
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2398/kunnen-vissen-achteruit-zwemmen

Antwoorden (1)

Ja, heel wat vissen kunnen achteruit zwemmen. Bij de zwaarddrager (Xiphophorus), de populaire aquariumvis waarbij de onderzijde van de staart sterk verlengd is, is achteruit zwemmen zelfs een onderdeel van het mannelijke paringsgedrag [zie artikeltjes van Rosenthal (1996, 2006) in bijlage]. Ook palingen (zie artikel van D'Aout & Aerts 1999), cichliden, en elektrische vissen (zie artikel van Lannoo & Lannoo 1993) kunnen achteruit zwemmen. Om het nog beter te illustreren, voeg ik hierbij ook nog een kort filmpje van een goudvis die achteruit zwemt (een link naar YouTube). Dit zijn maar enkele voorbeelden natuurlijk. Er zijn er meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien volgende keer als je een antwoord ergens vandaan haalt even aangeven dat je het gekopieerd hebt..
Oh en de verwijzingen naar linkjes er uit halen of ze toevoegen.
Amadea
7 jaar geleden
Thierry Backeljau heeft dit antwoord geschreven, en zijn bronnen staan onderaan https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2398/kunnen-vissen-achteruit-zwemmen