Waarom is menselijk bloed soms helder rood, soms heel donker diep rood bijna zwart en ook dunner of stroperiger ? hoe komt dit en wat betekent dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
53.9K
Amadea
7 jaar geleden
Zuurstofrijk bloed en zuurstofarm bloed, vers bloed en oud bloed. Bloed van gezonde mensen en bloed van mensen die bloedverdunners slikken. Maakt allemaal verschil.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké , ik begrijp dat gezondheid er mee te maken kan hebben. Waarom is bepaald bloed of bij bepaalde mensen bloed zuurstofarm en hoe komt dat? Waarom is het bloed diep donkerrood bijna ZWART?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer spreek je van 'vers' en wanneer van 'oud' bloed? en waar ligt dat aan?
tinus1969
7 jaar geleden
Volgens mij gaat het bij vers of oud bloed om bloed dat vers uit een wond komt, of dat al langere tijd geleden uit je lichaam is gelekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee @tinus, oud bloed dat IN je lichaam zit.
Dik stroperig en heel donkerdonker rood bijna ZWART.
Amadea
7 jaar geleden
Bij oud bloed is het stollingsproces al bezig, daar wordt het dikker en donkerder door.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom heet het "OUD" bloed, wat is de definitie van "OUD" bloed?

Antwoorden (2)

"Bij mensen en andere dieren waarvan het bloed hemoglobine bevat, is zuurstofrijk bloed helderrood. De kleur wordt veroorzaakt door het hemoglobine-molecuul met de eraan verbonden zuurstof. Zuurstofarm bloed is donkerder rood."
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom is bloed soms zuurstofarm , waar ligt dit aan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bloed in je lichaam is zuurstofrijk als het in je longen is geweest om zuurstof op te halen. Hierdoor kleurt het bloed helderrood. De zuurstof word in het lichaam afgegeven aan spieren en organen. Nadat de zuurstof is afgegeven noem je het bloed zuurstofarm. Nu is de kleur donkerrood. Dus eigenlijk heb je in je lichaam altijd zuurstofrijk en zuurstofarm bloed. Komt je bloed buiten je lichaam is het eigenlijk altijd wel zuurstofrijk omdat het in contact met de buitenlucht. Moet je bloed laten prikken dan word dit in een ader gedaan waar zuurstofarm bloed doorheen stroomt. Dit gaat direct in een afgesloten buis. Hierdoor blijft het bloed zuurstofarm en dus donkerrood.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Vics En als het dus niet meer DONKER rood is , maar zelfs bijna ZWART , wat houdt dit dan in? wat zegt dit?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kleur van bloed komt door het ijzer in hemoglobine. Als het zuurstof draagt, is het helderrood. Als het zuurstofarm is wordt het donkerrood. Het is in feite een soort roestkleur. Als het haast volledig zwart is, is het bloed dood, zuurstofarm en uitgedroogd. Dit is de extreme vorm van die roestkleur.
Bloed kan iets meer of minder stroperig zijn, afhankelijk van de hoeveelheid rode bloedcellen (meestal 40-50% van je bloed is cellen). Maar het verschil dat je ziet in stroperigheid bij een wondje komt vooral doordat er meer of minder lymfevocht (dat bijna geen cellen bevat) meevloeit.

Toegevoegd na 40 seconden:
Meer of minder lymfevocht kan ook de kleur beïnvloeden, trouwens.
tinus1969