Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kunnen mensen soms meer of minder alcohol verdragen voor ze dronken worden?

Ligt dit aan het spiermassa, de grootte en/of functionaliteit van de lever, ... ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
Sinds ik me sport en beter op mijn voeding let kan ik ineens veel minder goed tegen alcohol. Weet niet precies wat het veroorzaakt, maar ik kan niet eens meer 1 biertje of wijntje drinken, voelt gelijk al als 5 voor mij.
Ritsuka
7 jaar geleden
Me moet meer zijn in eerste zin

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Om te beginnen ligt het er aan of je een lege maag hebt of niet. Iets gegeten hebt.
In 'mijn' tijd drongen we een liter(?) melk en een paar boterhammen met kaas als bodempje in die maag, kon je veel meer hebben/drinken dan als je uit je werk meteen je stamkroeg in dook...

Mannen kunnen meer alcohol aan dan vrouwen. Dat is zo.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de link vind je nog een paar redenen, o.a. leeftijd , shots of 'gewoon' een glas bier/wijn , vermoeidheid/stress/ziekte en depressie , koolzuurhoudende drank tast de maagwand aan , snelheid van drinken .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer iemand 'er goed tegen kan' wil dit meestal zeggen dat zijn lichaam meer aan alcohol gewend is, omdat hij regelmatig veel drinkt. 'Er goed tegen kunnen' kan dus een signaal zijn dat iemand eigenlijk 'te veel' drinkt.Dus een regelmatig drinker zal minder vlug dronken worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zware mensen worden minder snel dronken dan magere mensen om de eenvoudige reden dat hun lichaam meer water bevat en de alchol dus minder effect sorteert.
(Lees meer...)
fremar
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding