Kun je ganzen diervriendelijker vergassen?

Neem bij het beantwoorden van deze vraag even aan dat vergassen noodzakelijk is. En dat verdrijven niet op andere manieren dan vergassen kan. Dus géén discussie over de noodzaak van het verdrijven en ook niet over alternatieven voor vergassen.

Stel, dat je in plaats van CO2 stikstof zou gebruiken die je in grote hoeveelheden de container met ganzen in blaast. De zuurstof wordt dan verdreven en de ganzen gaan dus dood. Maar ze stikken dan niet, want het lichaam geeft géén alarmsignalen af (wat wel gebeurt als de hoeveelheid CO2 in het lichaam toeneemt). Immers de CO2 die in het ganzenlijf wordt geproduceerd wordt gewoon door de dieren uitgeademd.
En op die stikstof reageren ze verder niet, want onze lucht bestaat nu al voor 80% uit stikstof.

Volgens mij lijden ze dan niet tijdens het sterven, of in ieder geval veel minder.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Castle
7 jaar geleden
Als je dieren dood maakt is het nooit diervriendelijk.

Antwoorden (1)

Je stelling zou kloppen als stikstof niet een andere bijwerking had.

Grote hoeveelheden pure stikstof doen de temperatuur laten dalen waardoor je bevriezingsverschijnselen gaat zien al voor dat de dieren dood zijn en dat is behoorlijk pijnlijk zeker omdat de stikstof door het verendek heen dringt en op de blote huid terecht komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die temperatuurdaling treedt op als de stikstof via de gebruikelijke gasflessen wordt toegediend. Maar misschien zou je dieren via een "kattenluikje" een container in kunnen loodsen waarin van tevoren de stikstof is aangebracht en dus inmiddels is opgewarmd?
Of stikstof via een leiding toedienen die voldoende verhit wordt om de stikstof tot een aanvaardbare temperatuur te verhogen? Beide "oplossingen" lijken me eerder een financiële dan een technische kwestie.