Is dit een kleine rat of muis?

Ik heb dit diertje gevangen in mijn schuur. Een vriend van me denkt dat het wel eens een rat zou kunnen zijn. Klopt dit?

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens was de muis/rat ongeveer 8cm.

Toegevoegd na 3 minuten:
8cm zonder staart.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo te zien een muis.
En gedood bedoel je,niet gevangen.
Wij hebben vallen thuis waarmee we ze weer uitzetten,maar ja dat doet niet iedereen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Muizen komen terug als ze het ergens naar het zin hebben. Dood maken is soms verstandiger. Tenzij je ze ver genoeg weer uitzet :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja weet ik,we hebben ook wel eens zo'n muizeverdelger in huis gehad ,ze waren binnen gekomen nadat er een muur was weggebroken,en een muis is nooit alleen.
Maar ik vind het zo zielig..
We hadden eerst van die 'gemene' vallen waarbij ze gedood worden met zo'n veer die neerkomt als ze erin gaan.
Toen heeft mijn vader allemaal nieuwe vallen gekocht en die andere hebben we niet gebruikt
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Laurena Ik snap je gevoel. Ik vind het ook zielig. Ik heb een tijd terug een muis in huis gehad. Geprobeerd te vangen met een emmer. De muis was net iets sneller waardoor zijn nek onder de rand kwam...dood. Ik moest er om huilen. En de rest lacht me daar om uit.
Ivana
8 jaar geleden
DIT is duidelijk een jonge bruine RAT.
Dit moet je melden bij de gemeente, want dan kunnen ze met de bestrijding beginnen. Hoe sneller ze het weten hoe beter, want voor je het weet zit de hele wijk onder de ratten. Net als HIER.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana, waar kunt u dat aan zien? Er is een andere reactie waarin wordt gezegd dat het een muis is.

Antwoorden (1)

Dit is een volwassen muis. Deze kan tot 10 cm. groot worden.

Hij heeft namelijk grote oren en staart wat betekend dat het een wat oudere muis is.
Een rat heeft een grotere kop t.o.v. z'n romp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik had toevallig de bron al gelezen waar u naar refereert maar vond het persoonlijk erg moeilijk te beoordelen met deze informatie. Spreekt u uit eigen ervaring? Ik bedoel daarmee herkent u zelf ook dat het een muis is? In dat geval ben ik gerust gesteld, ik heb namelijk liever muizen in m'n schuur dan ratten. Liever nog helemaal geen ongedierte natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de foto herken ik het idd als een muis. De kans dat er meer rondlopen is aanwezig. De muizenklem kun je beter wel weer opnieuw zetten. Dit is ´m levend: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/House_mouse.jpg