Waarom kan ik bepaalde geuren niet ruiken die een ander wel kan ruiken?

"Uuugghh, onze docent stonk vreselijk!" Ik rook niets? "Ook niet toen hij naast ons zat??" Nee.
"Ik verga bijna van de stank. Wat zit er in godsnaam in dat vissenwater??" Welke stank?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Al snel kom je erachter dat hetgeen wat jij ruikt niet altijd overeenkomt met wat een ander ruikt. Dit heeft te maken met de geurreceptoren in je neus. Welk signaal er door deze receptoren naar de hersenen wordt gestuurd, is afhankelijk van de genen. Een gen bestaat uit een of meerdere stukjes DNA. Het DNA bestaat uit nucleobasen en codeert voor eiwitten, die op hun beurt zijn opgebouwd uit aminozuren. Een klein verschil in de volgorde van de aminozuren zorgt voor ontelbare variaties, waardoor niemand hetzelfde ruikt als een ander. Vergelijkbaar met kleurenblindheid, rapporteren sommige mensen een andere waarneming van de intensiteit, een onderscheid tussen “welriekend” en “stinkend” en de geurdrempel (de laagste concentratie van een stof die nog net te ruiken is). De blauwdruk van onze geurperceptie ligt vast in onze genen, maar wordt tijdens ons leven afgesteld door toenemende ervaring en blootstelling aan geuren.
Of in het ergste geval:Er zijn mensen die nauwelijks of zeer beperkt kunnen ruiken. Deze aandoening wordt anosmie genoemd en kan zowel tijdelijk als permanent van aard zijn. Anosmie heeft verschillende oorzaken, zoals roken, gebrek aan voedingsstoffen, de ziekte van Kallman en de ziekte van Parkinson. Ook een hoofdtrauma kan ervoor zorgen dat de zenuwen in de neus of richting de hersenen beschadigd raken.
fremar