Hebben niet-zoogdieren ook het knuffelhormoon of iets dat erop lijkt?

Oxytocine is ook gekend als knuffelhormoon. Het zorgt ervoor dat mama en kind gaan banden scheppen, maar ook dat partners zich als koppel gaan voelen en gedragen.

Nu heb ik geen onderzoek gedaan naar welke soorten het hormoon hebben. Maar als je kijkt naar de banden tussen mama en kind en vaak ook koppeltjes, dan lijkt het of de zoogdieren hier wel veel van hebben.

Het omgekeerde is dan eigenlijk de reden waarom ik de vraag stel.
Vele dieren leggen eitjes en laten die met rust en komen ook enkel maar samen om te paren.
Hier denk ik even aan reptielen als baardagamen.
Toch zie je vaak van die huisdier agamen die toch lijken te genieten van de knuffels van de eigenaar.
Hoe komt dat?
Hebben ze toch dat knuffelhormoon maar dan minder?
Hebben ze een vervangstof?
...

nounka
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik weet niet of zo'n agaam wel geniet? Of hooguit de warmte fijn vindt? Verder wel een leuke vraag, +