Waar bestaat de celwand van bacteriën uit en hoe worden ze gemaakt?

Ik zou graag weten waaruit de bouwstenen en de "fabriek" uit bestaan van een bacterie.

Toegevoegd na 2 uur:
En ook hoe die "fabriek" heet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

De meeste bacteriecellen hebben een celwand, met daarom heen ook nog vaak een kapsel of slijmlaag.

De stevigheid van de bacteriecelwand wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van mucopeptide, ook wel peptidoglycaan genoemd. Dit mucopeptide bestaat uit lange ketens gevormd door twee aminosuikers N-acetylglucosamine (G) en N-acetylmuraminezuur (M) die elkaar in de keten afwisselen. Deze ketens liggen parallel aan elkaar en zijn onderling verbonden door korte peptide-(aminozuur)bruggen. Zo ontstaat een stevig netwerk, een soort uitwendig skeletje.

Toegevoegd na 24 minuten:
Hoe de celwanden gevormd worden is een ingewikkeld proces.
De biochemie probeert hier steeds meer inzicht in te krijgen.
De biochemie onderzoekt hoe cellen zijn opgebouwd, wat er in zit, hoe ze functioneren en communiceren met elkaar, hoe ze voedsel afbreken om bouwstenen te vormen voor hun eigen groei als wel de energie die ze nodig hebben, hoe genetische informatie is opgeslagen, tot expressie komt en wordt doorgegeven aan de volgende generatie, hoe enzymen reageren en hoe de chemie van de cel, en zijn metabolisme wordt gecoördineerd en gecontroleerd.
Erna55