waarom "krabben" elanden met hun gewei over takken?

Ze hebben toch geen gevoel in hun gewei, dus waarom krabben ze dan over takken heen er mee? Ik begrijp dat het kan om hun territorium af te bakenen, maar mannetjes doen dit door middel van hun urine al.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Rieneke1
8 jaar geleden
Zo geven ze niet alleen geursporen af, maar ook visuele sporen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij is dat om de bast er af te schuren. Van het gewei dan, niet van de boom

Antwoorden (1)

Elanden krabben met hun gewei tegen bomen (struiken en takken) om het nieuwe gewei dat volledig uitgegroeid WIT is (groei in april/mei tot augustus) van kleur te doen veranderen. > het wordt dan glanzend BRUIN.

Een eenjarige stier heeft 15-20cm lange stangen (spiesgewei) . Bij een tweejarige stier zijn de stangen gevorkt en het is een schoffelvormig gewei geworden met 3-4 uitstulpingen rond zijn derde jaar.
Er is ooit een volwassen elandstier gespot (gefilmd?) met een gewei met een spanwijdte van 2 meter.