Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wie weet informatie te vinden over het simultane groepsgedrag van dieren?

Het groeps-effect wat te zien is bij vogels als zij tezamen in vlucht zijn, of bv de flamingos als zij een groepsdans uitvoeren.
Er is klaarblijkelijk geen aanvoerder, maar zij bewegen simultaan in zelfde richtingen.
Ik zoek hier meer informatie over.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
858

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Hi, ik zie dat je vraag al enige tijd openstaat. Dit is vrij makkelijk te beantwoorden echter. Het ligt aan verschillende oorzaken die we ook terugzien bij de mens. Ik zal er twee noemen:
-In het limbisch systeem in onze hersenen komt onder andere de stof dopamine vrij als 'beloningshormoon'. Dit krijg je vaak als je waardering van een groep krijgt en dit geeft je een goed gevoel. Het limbisch systeem is evolutionair gezien een van de oudere onderdelen in je hersenen en zorgt voor een groot deel ervoor dat instinctief hiernaar gehandeld wordt. Dit veroorzaakt groepsgedrag wat je vaak ziet bij mensen en dieren; het geeft immers voldoening!
-Evolutionair gezien is het het meest verstandig om in een groep bij elkaar te blijven. Zo leven honden in roedels, vissen in scholen en ga zo maar even door. Bij een aanval van een roofdier heb je als organisme de meeste kans om je te verdedigen als je in een groep bent. Zo is voor het aanvallend dier op zijn beurt de verleiding kleiner om aan te vallen. De mens heeft van heel vroeger deze eigenschappen behouden en wilt ook nog steeds in een groep leven; dit voelt veiliger. Bij de meeste dieren is het nog steeds van overlevingsbelang, waar het dat bij de mens niet meer is.

Zo zie je maar weer dat evolutie een belangrijk deel van ons bestaan uitmaakt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding