Hebben alle zaden de potentie om uit te groeien tot een volwassen boom of plant?

Je ziet momenteel veel eikels. Ik vroeg mij af of elke eikel kon uitgroeien tot een eikenboom. Nu was ik in de veronderstelling dat alle eikels altijd bevrucht zijn. Ik weet niet of dat klopt en of er zaden zijn die wel op de grond vallen maar nooit kunnen uitgroeien omdat ze niet bevrucht zijn. Ik denk dan bijv. aan een ei. Als deze niet bevrucht is door een zaadje komt er wel een ei maar zal het nooit een kip worden. Maar is dat in de planten/bomen wereld ook weleens zo? Of kan dat weer per soort verschillend zijn?

Toegevoegd na 2 minuten:
Doet een eikenboom eigenlijk aan zelfbestuiving?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees net overigens dat eikels noten zijn. Dus mijn vraag gaat dan over zaden en noten

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
3.4K
Poet
8 jaar geleden
Geen bevruchting geen noot. Eieren zijn al in aanleg aanwezig in de kip (ovaria) bij diens geboorte.
Poet
8 jaar geleden
Ja die doet zelfbestuiving

Het beste antwoord

Eikels kunnen pas eikels worden als ze bevrucht zijn. Kiemkracht is dan even afhankelijk van hoe ze eraan toe zijn na de val en eventueel vertrappingen.

Eikels, eikenzaailingen en jonge eikenbomen hebben veel uitdagingen om in leven te blijven. Dat is dan ook de reden waarom een boom er zoveel laat vallen.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor alle zaden geldt natuurlijk iets anders, maar ik heb nog nooit gehoord van onbevruchte zaden. Er bestaan wel zaden die perse aan de plant moeten rijpen, terwijl andere zaden ook nog kunnen rijpen als ze niet meer aan de plant zitten.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar geldt dat voor alle zaden en noten en peulvruchten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat bedoel je met vertrappingen?
wilkers
8 jaar geleden
Ik heb nog niet gehoord van zaden die bevrucht moeten worden. De bevruchting zorgt dat er een zaadje ontstaat. @MaartenVerrips zaden die geplet worden door dieren, mensen, wielen. Dat gebeurd veel met eikels. Dat gaat ten koste van de kiemkracht.
erotisi
8 jaar geleden
Ok, het dus per definitie zo dat een zaadje altijd bevrucht is. Behalve zaadcellen dus... Ik stelde de vraag omdat ik de mogelijkheid open wilde houden voor het geval een boom of plant toch vruchten afwerpt die onbevrucht zouden zijn. Ik weet dat klinkt nogal als een verspilling van energie, maar goed waarom zou een kip zoveel moeite doen voor een onbevrucht ei.....

Andere antwoorden (2)

Een eikel is de vrucht van een eikenboom. Een vrucht ontstaat doordat stuifmeel opgenomen wordt in de stamper van een bloem. Dus zonder bevruchting geen vruchten dus ook geen eikels. Of een eikel uitgroeit tot een ontkiembare eikel hangt af van de omstandigheden tijdens de groei. Er kunnen eikels zijn die tijdens de groei aangetast worden door bacteriën of insecten, waardoor ze niet meer vruchtbaar zijn.
Dus, kort samengevat: nee, niet alle eikels kunnen uitgroeien tot een boom.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zo werkt het met andere planten/zaden ook.
jc54
8 jaar geleden
Het is in de natuur heel mooi geregeld.
De boom produceert net zo veel goede vruchten/ zaden als de boom aan kan.
Na de bevruchting ontstaat het begin vruchten/ zaden.
Daar gaat voor de boom heel veel energie in zitten.
Enkele weken na de bevruchting, gaat de boom al een deel van zijn vruchten/ zaden af stoten, voornamelijk op plekken waar er te veel bij een zitten of aan zwakke takjes.
De rest groeit daarna door.
Dan komt er weer een moment, dat de boom een deel gaat afstoten.
Dit herhaalt een aantal keren, net zo lang dat er alleen maar gezonde vruchten/ zaden aan de boom zitten die een kans hebben gezond uit te groeien.
Nu is het een tijdje rustig aan de boom, tot enkele weken voordat de vruchten/ zaden rijp worden.
Al naar gelang van groei omstandigheden, stoot de boom nu alles af wat niet optimaal is.
Van alle goede gezonde zaden, is er een klein deel met een grote groeikracht, deze zullen allemaal uit lopen.
Een vrij groot deel is maar matig sterk en zal na het opkomen alsnog dood gaan en een klein deel komt gewoon niet op.

Toegevoegd na 2 dagen:
Speciaal voor Alma 65 De boom laat als allerlaatste de gezonde zaden ( eikels ) vallen. ( momenteel )
De rest ligt dan al op de grond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus de goede zaden blijven aan de boom zitten en ontkiemen aldaar?