Is er geld verdiend op de ambergris in de potvis die in dec 2012 aanspoelde op Texel?

Vandaag las ik op de scheurkalender van de Action dat de potvis die in dec 2012 aanspoelde op Texel 83 kilo ambergris in zijn darmen had zitten. De waarde van een kilo van dat spul is 15.000 euro.

Is er geld verdiend toen en wie heeft dat geld gekregen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
fisbel
8 jaar geleden
http://www.kennislink.nl/publicaties/darminhoud-potvis-blijkt-gouden-vondst

Het beste antwoord

Het is verkocht, en de opbrengst kwam te goede aan Ecomare. Ze hebben een klein stukje gehouden, dat daar tentoongesteld wordt.
bamibal
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Het is een groot bedrag dat Ecomare hiermee heeft gekregen! "Ecomare bevestigt dat er een grote hoeveelheid amber gevonden is in de potvis, maar wil verder niet ingaan op de vondst. De aangetroffen hoeveelheid is vermoedelijk zo'n half miljoen euro waard. Dat bedrag zou iets lager kunnen uitvallen. De amber is immers nog vers, waardoor het nog vocht en dús gewicht zal verliezen.", volgens het artikel in het Algemeen Dagblad "Kostbare vondst 'van half miljoen' in buik dode potvis" van 2 april 2013. Zie: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/3418972/2013/04/02/Kostbare-vondst-van-half-miljoen-in-buik-dode-potvis.dhtml
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!