Om welke Italiaanse bijensoort zou dit exemplaar kunnen gaan?

Gefotografeerd in Italië. Heeft wel wat weg van een hommel, maar is m.i. een bijensoort. Weet iemand de naam?

Toegevoegd na 4 minuten:
Indien mogelijk zou ik graag willen weten hoe je deze soorten determineert.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een ("gewone") hommel is toch ook een bijensoort ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen soort, ander geslacht in de bijenfamilie. De familienaam is Apidea en de soortnaam van hommels Bombus. De soortnaam van bijen is Apoidea.

Antwoorden (2)

Er zijn erg veel soorten wilde bijen, maar ook veel soorten zweefvliegen die op bijen lijken.
Dan zijn er nog veel soorten die erg veel op andere soorten lijken..
Dan is je foto ook niet geweldig om daar uit de komen.
Ik hou het even op een zweefvlieg en geen bij.

Toegevoegd na 38 minuten:
Hij lijkt erg veel op de narcis zweefvlieg.
Grootste verschil tussen bijen en zweefvliegen, bijen hebben twee paar vleugels, zweefvliegen maar een paar!

Toegevoegd na 2 dagen:
Zou ook nog " tweekleurig Gitje" kunnen zijn, dat is ook een zweefvlieg.

Toegevoegd na 2 dagen:
Of wollig Gitje, die is ook behoorlijk behaard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh ja, de vleugels, dat is een goede. Ik vond er al wat geks aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan alleen niet goed zien of het wel om een paar vleugels gaat
Door de manier waarop hij zit en gefotografeerd is kan je niet goed zien of het beestje een enkel of een dubbel paar vleugels heeft. Ik denk dat het toch een hommel is. Vermoedelijk een Bombus pascuorum, in het Nederlands een akkerhommel. Zie bijvoorbeeld http://christian.pourre.free.fr/p640/bourdon.jpg

Vliegen die op een bij lijken hebben niet zulke wollige haren (op de wolzwever na, maar die is niet gestreept en is herkenbaar aan de lange zuigsnuit), en bovendien is daarbij het ruggedeelte waaraan de vleugels zitten zwart en niet geel. Kijk maar bij de foto's op http://www.ahw.me/indexzweefvliegen.html
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat je niet goed kunt zien of het dubbele vleugels zijn. Een Nederlandse akkerhommel heeft een roestbruine beharing. Het zou een variëteit kunnen zijn zoals de Bombus pascuorum freygessneri.
Amadea
8 jaar geleden
Volgens http://www.bestuivers.nl/BeheerSite/Artikelen/ID/1228/Er-is-slechts-een-soort-akkerhommel zijn het alleen kleurvariaties op dezelfde soort.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou ook best een akkerhommel kunnen zijn, we moeten niet vergeten dat het niet in ons land is gefotografeerd en insecten in andere landen kunnen afwijken wat betreft kleur en vorm, maar tegelijk wel van de zelfde soort zijn.