Wat was de huidskleur van de grotschilderraars/oermensen?

Op plaatjes van Franse oermensen/grotschilderaars (bijvoorbeeld Lascaux, Orgnac) zie je altijd blanke mensen. Maar waren deze mensen, die 20-40.000 jaar geleden leefden, eigenlijk wel blank? Of waren ze zwart? Of weten we het eigenlijk niet?

Picture for question
tinus1969
8 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
ik denk dat ze wel wat bruiner waren, gezien ze de hele dag buiten liepen volgens mij
tinus1969
8 jaar geleden
@Ritsuka, natuurlijk waren ze zeker niet lelieblank. Maar mss leken ze wel meer op Australische aboriginals (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Bathurst_Island_men.jpg) dan op 'Noune het kind van de prehistorie'.
SimonV
8 jaar geleden
Veel is er nog niet over bekend. Recent genetisch onderzoek toont aan dat in ieder geval sommige neanderthalers een lichte huid en rossig haar hadden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler
tinus1969
8 jaar geleden
Maar Neanderthalers, net als Homo Ergaster, zijn en andere mensensoort. Het zou dus kunnen zijn dat rossige neanderthalers vervangen werden door zwartere homo sapiens. En ook dat de Lascaux schilders anders gekleurd waren dan de eerdere Aurignacien venusbeeldjes bakkers.

Antwoorden (1)

De Homo Ergaster is een (uitgestorven) voorouder die zo'n 1,2 miljoen jaren geleden leefde. Jij spreekt van 20.000 jaren geleden, maar je moet omgekeerd denken (zoals Desmond Morris, mijn favoriete dieren+mensenpsycholoog met enorm veel Darwinistische evolutieleerkennis), namelijk naar de evolutie van de dieren.

Initieel en nog steeds zijn de meeste diersoorten serieus behaard. Neem een hond: die kan NIET heel lang tegen de hitte. De Chinezen hadden topatleten die probleemloos hele marathons aan toptempo liepen zonder ook maar iets te drinken. Daar zit de evolutie waarom de mens het soms overwon op de dieren:

De mens, of beter, het mensbeest dat uitmonede tot de mens, kon door het verlies van beharing gaan zweten en zodoende lange afstanden in de hitte overbruggen en langdurig gaan jagen op wild (via uithouding raakte de mens verder, via zijn groepsinstinct nog verder en na aanmaak van wapens werd hij veruit superieur aan dieren die fysisch sterker waren/zijn dan de mens; sedentatie door landbouw en veeteelt komt dan ook duidelijk voor in de symboliek van Kaïn en Abel en elkeens vuurtje/sector).

Op https://en.wikipedia.org/wiki/Human_skin_color vind je dan de logica die hiermee gepaard gaat, namelijk dat van de recentere SLC45A2 (Europa, 5800 jaren geleden incl. Lascaux echter want dit gen verandert niet zo snel) versus SLC24A5 (tot 20.000 jaren geleden) en met de hulp van TYR (zie link).

Nu naar je vraag: NATUURLIJK waren ze allemaal donker, want het voordeel van geen haar meer hebben werd net gebruikt OM langdurig aan de zon te weerstaan en de vroegste mens leefde vooral rond de evenaar, waardoor zijn huid steeds weer erg bruin werd. Om die REDEN leefden ze trouwens ook in holen om te schuilen voor de wilde dieren die sterker waren dan hen en hen graag opaten.

Als ze lang in de grotten zaten, net als de stammen die meer naar de polen toe verhuisden en minder zon zagen, werden dan weer iets bleker naar verloop van tijd. Of kregen terug op een aantal plaatsen MEER beharing om de koude aan te kunnen.

Dit heb ik ook uitgetest in MIJN leven: Sinds ik veel buiten sport met weinig kledij aan en ook de winter doorga daarmee, is mijn beharing op armen en benen aanzienlijk versterkt terug (het proces blijft dus aanwezig in RNA en DNA en flexibel). Vrouwen (en mannen) krijgen in de zomer ook lichter haar door de zon.

Die boekjes werden geschreven door... blanke mannen die daar niet over nadachten.

Het is GEEN racisme in elk geval!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Wat een warrig antwoord met irrelevanet details.
Ik vind de wiki-link WEL interessant, hoewle die heel wat anders zegt dan jij citeert:
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_skin_color Research indicates the selection for the light-skin alleles of these genes in Europeans is comparatively recent, having occurred later than 20,000 years ago and perhaps as recently as 12,000 to 6,000 years ago. Kortom, de Lascaux-schilders waren zwart.