Sterven trekvogels uit als het aardmagnetisch veld omklapt?

Het aardmagnetisch veld klapt met enige regelmaat om en het is dan ook tijdelijk (duizenden jaren) zeer zwak.
Veel dieren, bijvoorbeeld sommige trekvogels, orienteren zich met behulp van het aardmagnetisch veld.

En nou ben ik benieuwd: Raken die dieren dan in de war als dat gebeurt, misschien zelfs zo erg dat ze uitsterven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Het veld klapt ±om de 200.000/300.000 jaar om. Volgens bestaan al véél langer. 'T antwoord is dus nee.

De verklaring: vogels gebruiken NIET alleen magnetisme (maar bijv. (ook) zonnelicht, of simpelweg 't geheugen), danwel passen zich gewoon aan zodra 't veld zich omgedraait heeft.

Bronnen:
Vogels bestaan al 145 miljoen jaar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vogels#Ontstaan
Periodiciteit omklappende magnetisch veld:
http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_reversal#Observing_past_fields
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens=vogels

Andere antwoorden (5)

Zeker, mijn natuurkunde boek schrijft onder andere het uitsterven van de dino's daaraan toe. Voor vogels zou het helemaal rampzalig zijn.

*Je moet niet alles geloven wat je leest.*
*Klopt, maar het is wel nodig voor het tentamen.*
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb eerder ook gehoord dat vogels zich gewoon oriënteren op snelwegen. Maar denk dat het zo'n vaart niet zal lopen met uitsterven, als ze maar samen verdwalen dan kunnen ze zich altijd nog voortplanten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als dat zo zal wezen ,hoe hebben al die vogels bij de laatste keer dat het veld omklapte het dan gered? Dan zouden al deze vogels die daar zo afhankelijk van zijn nu niet meer bestaan of zich zo aangepast hebben dat ze er nu minder afhankelijk van zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heuh? Leg eens uit waarom dat een gat in de evolutietheorie zou zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@CG: hoezo? Vogels oriënteren zich echt niet alleen op een magnetisch veld. En indien wel, dan sterven die volgens automatisch uit en de andere vogels (die zich (ook) kunnen oriënteren op zonnelicht bijv.) overleven dan. Juist typisch een voorbeeld van hoe evolutie werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar dat is juist niet gebeurd er zijn nog steeds vogels die op het aardmagnetisme vliegen.!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan zijn 't ofwel nieuwe soorten, ofwel ze kunnen zich ook op andere manieren oriënteren. Ook mogelijk is dat ze eerst de route van hun ouders leren, en dat ze die route daarna kunnen terugvinden middels het aardmagnetische veld. Dan blijft het werken tijdens een omklapping van het veld, want dat omklappen duurt minstens tientallen jaren.
Om goed te kunnen antwoorden of dit zou gebeuren, is het belangrijk om de omgevingsfactoren mee te nemen:
1. waarom klapt het aardmagnetisch veld op? Dan is er eerst de vraag, wat veroorzaakt het aardmagnetisch veld. Dit komt door de draaiing van de aarde tov de zon en dit bepaalt ook de plaats van de pool op zich (de pool ligt iets verschoven ten opzichte van de draaias). Het omklappen van het veld zou dus een gevolg zijn door verandering van de houding van de aarde tov de zon. Vraag is dan: Staat de aarde plots op de kop? of is er een andere factor?
2. Hoe snel gebeurt deze 'omklap'? Is dat een gebeurtenis van luttele seconden? of duurt dit enkele maanden of misschien wel een paar jaar? Indien het een langere periode is, zullen de vogels door het verloop van een generatie zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden.
3. Wat is (afhankelijk van de reden tot omklappen) verder het effect van de verandering? Grote mogelijkheid is dat de opwarming van de aarde onderdeel uitmaakt van de omklap. Is het dan dodelijk als de dieren in Europa blijven waar alles het hele jaar door groen blijft, ipv naar het zuiden te reizen, waar inmiddels alles dor is?

Ik vermoed dat de omklap al in gang is, maar meer een verschuiving is. Dus als de dieren in de war zijn, de komende generaties zich hier aan aanpassen. Ik denk daarom niet dat vogels snel uit zullen sterven. Immers, wat zijn de vereiste factoren voor uitsterven? Langdurige winter? Extreme hitte? Geen water?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vogels orienteren zich niet op de manier zoals mensen dat doen. Ze gebruiken alleen de lijn waarin het magnetisch veld loopt om zo aan de hand van de zwaartekracht hun breedtegraad te bepalen. Aangezien dat altijd van noord naar zuid, of omgekeerd is. Zal dit geen effect hebben op hun navigatie.
Vraag me niet hoe ze het doen, dat is nog niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toevoeging: de lengte graad is over dag uiteraard makkelijk te bepalen adhv de zon, snachts doen ze iets met de sterren, vraag me niet wat, maar mensen deden het ook 100derden jaren geleden. Dus vogels zullen het ook wel kunnen.