Vanmiddag zag ik bij een industrieterrein in Utrecht wel 8 ooievaars minutenlang rondjes zweven zonder vleugelslag. Waarom doen ze dat?

Het was een prachtig gezicht, onwerkelijk. Is het een oefening voor de terugreis, zou het gewoon voor het plezier zijn omdat de omstandigheden goed zijn? Gebeurt dit vaker? Ik heb het nooit eerder gezien, het was indrukwekkend. Wie kent dit gedrag en kan er meer over vertellen?

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik zag al googelend wel een verklaring: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i006303.html
In de thermiek stijgen ze omhoog, van bovenaf laten ze zich zwevend uit de thermiekkolom "vallen" en zweven naar de volgende kolom.
Maar die heb ik in de volgende 25 kmfietsen niet gezien. Volgende veaag is dus: hoe weet een ooievaar waar de volgende thermiekkolom is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Amadea
8 jaar geleden
Ze hebben er warme lucht voor nodig, dus ik denk dat het inderdaad pleziervluchten waren.
tinus1969
8 jaar geleden
Veel (grote) roofvogels doen dit. OOievaars jagen zo op kikkers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tinus, ooievaars zoeken in de vlucht geen voedsel. Dat doen ze uitsluitend lopend en kikkers maken ze daarbij, anders dan de meeste mensen denken, weinig of niet buit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat eten ooievaars dan? Ik kan het googelen maar waarschijnlijk weet iemand hier dat beter?
Het zweven was indrukwekkend en heel slim want efficient, begrijp ik nu

Het beste antwoord

Je hebt gelijk. Ooievaars maken gebruik van thermiek om hoogte te winnen. Ze zweven vervolgens weg en verliezen langzaam hoogte tot ze een volgende thermiekkolom vinden. Dat zien ze o.a. aan de opstijgende bewolking en ze voelen het ook. Vinden ze geen thermiek, dan landen ze gewoon.

In deze tijd van het jaar vliegen de jonge ooievaars uit en gaan ze rondzwerven. Dat gaat zonder voorkeur voor een bepaalde richting omdat ze nog geen drang voelen om naar het zuiden te trekken. Omdat ik zelf ooievaars ring kan ik je vertellen dat ze daarbij ongericht rondzwerven en plaatsen zoeken waar ze voedsel kunnen vinden. Dat is waarschijnlijk de reden waarom jij ze na het opstijgen niet meer teruggezien hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je! Als ik het goed begrijp is het vooral oefenen met thermiek voor de grote reis, zeker als jonge ooievaar. Het verbaasde me dit bij een industrieterrein terrein te zien, daar verwachtte ik totaal niet. Heb een poosje staan kijken, die hele grote statige vogels, naar boven klimmend zonder één vleugelslag, lekker rondjes draaien en zweven. Misschien dat al die industriële gebouwen voor meer thermiek Zorgen. Heb je het toevallig zelf ook wel eens gezien? Ik zie inderdaad weer meer ooievaars op weg naar mijn werk. Vaak in groepjes. En elk jaar iets meer lijkt het wel. Ook lepelaars gezien laatst,was al weer jaren geleden in omgeving Amsterdam dat ik ze zag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het ook weleens gezien en ik vond het echt prachtig en heel indrukwekkend. Beton warmt sneller op dan begroeid terrein dus ontstaat daar ook vaak thermiek. In de aflevering Europa van Earthflight zitten beelden van een groep ooievaars die de Zee van Marmara, bij Istanbul oversteken. Boven zee is geen thermiek en je ziet ze zwoegen en flapperen om in de lucht te blijven, terwijl ze steeds lager komen. Ze worden gered door een rotseilandje een eind voor de kust, waarboven thermiek is en waar ze allemaal op dezelfde manier hoogte winnen als jij gezien hebt. Het gaat goed met de ooievaar in Nederland. We hebben tegenwoordig meer dan 800 broedparen en dat is meer dan ooit. Dertig jaar geleden leek het gedaan met de ooievaar in Nederland en dit had niemand toen voor mogelijk gehouden.
Rieneke1
8 jaar geleden
Mooi antwoord weer, +