wanneer is een panda levensvatbaar?

Er is een piepkleine pandatweeling geboren. Deze zijn zo klein dat ze in de natuur, denk ik, weinig kans van overleven hebben. Nu vroeg ik me af wanneer een panda levensvatbaar is. Na welke zwangerschapsduus zijn deze panda's geboren? En is zo actief door mensen opgevoed worden niet schadelijk voor de beestjes?
Ik lees overal dat de draagtijd van een panda tussen de 112 en 163 dagen is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Antoni
8 jaar geleden
Als de draagtijd van een panda tussen de 112 en 163 dagen is, dan is een panda logischerwijze toch levensvatbaar na tenminste 112 dagen? Of begrijp ik iets verkeerd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een zwangerschap van een mens duurt normaliter 40 (37-42) weken, maar al na 24 weken is een baby levensvatbaar, dus 112 dagen lijkt vanzelfsprekend, maar hoeft dus niet vanzelfsprekend te zijn

Het beste antwoord

De moeder van deze tweeling is in januari geïnsemineerd; een specifieke datum kan ik niet vinden.
Dat betekent dat deze tussen de 142 en 173 dagen zwanger is geweest.
Een normale zwangerschap dus voor een reuzenpanda.

In de bijgevoegde video zie je een pasgeboren reuzenpanda in het wild. Deze verschilt mijns inziens nauwelijks in formaat met de tweeling.
Daarnaast wogen beide babyreuzenpanda's na de geboorte respectievelijk 70 en 118 gram, waar 90 tot 130 gram gebruikelijk is.
Je kan dus stellen dat de reuzenpanda van 70 gram aan de lichte kant is, maar voor zover ik na kan gaan niet uitzonderlijk.

Reuzenpanda's hebben vrijwel geen natuurlijke vijanden. Het zijn tevens van nature zeer zachtaardige dieren, dus ik verwacht niet dat het opvoeden door mensen problemen oplevert bij een eventuele uitzetting in de toekomst.

De basis in Chengdu, waar deze reuzenpanda's geboren zijn, bestaat uit een enorm reservaat, waar ook halfwilde situaties worden nagebootst. Als reuzenpanda's al worden uitgezet (de meeste blijven in het reservaat), zal dat dus niet rechtstreeks vanuit een hok worden gedaan.

Al met al voorzie ik een zonnige toekomst voor dit specifieke duo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ik heb ook gevonden dat het na de paring nog wel tot 4 maanden kan duren voordat een embryo ontstaat (zodat de moeder kans heeft om haar zwangerschap in veilige omstandigheden door te brengen). Ze kán dus zolang zwanger zijn geweest, maar dat hoeft niet. Hierom was ik wat verbaasd dat de kleintjes er nu al zijn! Dat baby-panda's zo klein zijn, had ik echt niet verwacht, maar het stelt me wel gerust. Dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jaciem
Juist over de gestatie van een reuzenpanda is heel weinig bekend.
Het enige zinnige wat je erover kan zeggen is dat er tussen het paren en de geboorte 95 tot 160 dagen zit.
Deze moeder heeft er dus relatief lang over gedaan (minimaal 142 dagen) en dat lijkt mij een goed teken.