Hoe komt een chinees aan zijn 'gele' tint?

Zeg het als ik verkeerd ben. Ook totaal niet offensief dat ik hier typ. Ik noem de kleuren gewoon bij naam.

We stammen af van dezelfde voormoeders ( 5 tal ) in Afrika. Die waren vermoedelijk zwart. Want dat is daar nodig.
De mensen zwierven uit. Ook tot hier. Hier is de zon minder erg. Dus hier is donkerhuidig niet nodig.
Hier werden de donkere trekken minder en minder....

Van het zwart naar wit ( en bruin daartussen. Al is het vreemd in mijn ogen dat het dan niet eerder grijs is ) is nog wel begrijpbaar.
Maar hoe kan je van zwart / wit naar een huid evolueren die eerder gelig lijkt dan licht bruin?

nounka
8 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Het beste antwoord

'Bleke mensen zijn minder gevoelig voor het hormoon dat de donkere pigmenten doet ontstaan', zegt Jo Lambert, dermatologe aan de Universiteit Gent. 'De productie van een andere kleurstof, phaeomelanine, draait wel volop in de huid van Chinezen. Phaeomelanine geeft lichtere tinten van geel over oranje tot rood en wordt kennelijk meer geproduceerd bij Chinezen, waardoor de huid wat gelig is.'

Dat Chinezen bleker zijn dan Afrikanen, kan met een selectievoordeel in de evolutie te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De evolutionaire aanpassing die tot een gelige huidskleur heeft geleid, komt waarschijnlijk door een ander " lichklimaat" . Zo zegt
Prof. Dr. Dominique Adriaens.

Ruwweg ongeveer 100.000 jaar geleden hebben enkele individuen van deze Afrikaanse moderne mens het Afrikaanse continent verlaten, en zijn ze onder meer naar het oosten van Azië getrokken (zo zou de moderne mens Australië al bereikt hebben ongeveer 60.000 jaar geleden). In deze gebieden heerste een ander klimaat aan UV-straling, waardoor een verandering in huidskleur moet zijn opgetreden (een huidskleur mag namelijk niet te bleek, maar ook niet te donker zijn om geen verstoring in de productie van bepaalde levensnoodzakelijke stoffen te veroorzaken). Ongeveer 40.000 jaar geleden zijn dan andere individuen vanuit Afrika, via het Midden Oosten Europa binnen getrokken, waar er dan nog een ander lichtklimaat heerste. Dit gaf dan aanleiding tot de huidskleur van het Kaukasische ras.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verklaar dan ook eens waarom negers, het gele ras en blanken per ras een andere schedelvorm hebben..
Erna55
8 jaar geleden
"Verklaar dan ook eens" .....
Bedoel je : " kun je ook verklaren ....? "
Erna55
8 jaar geleden
Rotterdam, 19 juli. Menselijke schedelvormen over de hele wereld zijn voor bijna een kwart bepaald door de afstand tot Afrika. In de rest van de variatie is geen duidelijk geografisch patroon te herkennen. Het is voor het eerst dat zo duidelijk in lichaamsvormen wordt aangetoond dat de moderne mens afstamt van een voorouder uit Afrika. Als de voorouders van de moderne mens altijd over de hele wereld verspreid zouden hebben geleefd (de zogenaamde multiregionale hypothese) zou er nooit zo'n scherpe lijn vanuit Afrika kunnen bestaan in variaties in de schedelvorm. Het gaat om erfelijk bepaalde schedelmaten die niet beïnvloed worden door het klimaat (zoals hitte = grotere schedels), aldus Japanse en Britse genetici vandaag in Nature. In genetische analyses worden veel sterkere Out-of-Africa-patronen teruggevonden. Die worden soms tot 87% bepaald door de afstand tot Afrika. Maar omdat anatomische vormen beïnvloed zijn door de omstandigheden tijdens de groei is een kwart invloed (19 à 25%) van de afstand tot Afrika behoorlijk groot.
Erna55
8 jaar geleden
Bron : http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1819705.ece/Afrika_zit_nog_in_schedelvormen